Revidert Markedsplan 2020

Revidert 26 mars 2020

Reiselivet i vår region har hatt en positiv utvikling de siste årene, og vi har forberedt oss og sett frem mot et 2020 med positive fortegn.

I løpet av kort tid har Norge, og verden, havnet i en utenkelig situasjon med spredningen av viruset Covid-19, som har satt hele reiselivet i en utrolig vanskelig situasjon.

Den nye situasjonen krever endringer i vår markedsplan. Det er mange usikkerhetsmomenter, men vi vil i denne reviderte markedsplanen skissere endringer som gjøres og problemstillinger vi står ovenfor.

Våre hovedtanker er at vi vil omprioritere markedsaktiviteten våre. Gitt at det er forsvarlig i henhold til offisielle retningslinjer, ønsker vi å fokusere på det norske markedet inn mot sommer/høst 2020. Vi ønsker å kunne fortsette å «snakke» til denne målgruppen, med en tilpasset og tidsriktig kommunikasjon.

Gitt at bemanningssituasjonen i Visit Nordvest tillater det, ønsker vi også å forsette å kommunisere i våre sosiale medier kanaler. Vi opplever det som viktig å holde oss relevante, og vi ser også at våre følgere er aktive nå.

Vi vurderer vår mulighet til å gjennomføre ulike markedstiltak som dette, ut i fra tre ulike scenario: 

Scenario Corona 

Har du spørsmål eller kommentarer til vårt markedsarbeid, ta gjerne kontakt med markedssjef Marit Krekvik på epost marit@visitnorthwest.no eller telefon 971 40 435.

 

Bransjearbeid, workshops og presse

Hvert år deltar vi på et utvalg workshops hvor vi knytter kontakter med aktuelle turoperatører. Dette er primært workshops som arrangeres i regi av Innovasjon Norge. Det har nå blitt besluttet å utsette eller avlyse alle arrangementer som skulle finne sted før august.

Hvis noen av workshop’ene blir gjennomført til høsten, vil vi vurdere vår deltagelse ut i fra regionens modenhet for å jobbe med turoperatører på det aktuelle tidspunkt.

I 2020 var våre planer for workshops i utgangspunktet som dette:

  • Nordisk Workshop Milano og Roma (Italia).
  • Norwegian Travel Workshop Trondheim (Internasjonal)
  • Roadshow USA (USA)
  • Workshop Incoming København (Internasjonal)
  • Workshop Madrid og Barcelona (Spania)
  • Workshop London (UK)
  • TOP RESA Frankrike (Frankrike)
  • Road Show Sales Bliz (Sverige)
  • World Travel Market London (Internasjonal)
  • Norway Connect Nederland og Belgia (BeNeLux)

I 2020 har vi et tettere samarbeid med Destinasjon Ålesund og Sunnmøre (DÅS) i vårt bransjearbeid enn vi har hatt tidligere. Dette samarbeidet ser vi på som enda viktigere nå vi til høsten skal prioritere vår innsats mot turoperatører.

Salgsreise til Tyskland og andre bransjetiltak

Tyskland er er viktig marked for oss, og det er naturlig å legge trykk på dette markedet i bransjearbeidet. I 2020 hadde vi besluttet å ikke delta på workshop her. I stedet ville vi sammen med DÅS og Fjord Norge arrangere en salgsreise, hvor vi møter håndplukkede turoperatører som er viktige for vårt område. Disse planene er midlertidig satt på pause.

Fjord Norge hadde i 2020 ambisjoner om å gjennomføre fire ulike bransje arrangementer. Dette er nytt av året, og var under utarbeidelse. Disse planene er også midlertidig satt på pause.

Visningsturer

Alle visningsturer i regi av Innovasjon Norge og Fjordnorge for våren 2020 er stoppet. Vi skulle også ha en visningstur for norsk presse i Øyriket i Romsdal i mai, men denne har vi besluttet å utsette til høsten. Det er også stor usikkerhet rundt visningsturer for høsten forøvrig.

Internasjonal Markedsføring Fjord Norge

Atlanterhv

Fjord Norge er vår samarbeidspartner på internasjonal markedsføring, og vi jobber nå sammen med dem og de andre destinasjonsselskapene på vestlandet for å gjøre om planene for 2020. Fjord Norge jobber med en revidert markedsplan, og vi vil slutte oss til denne så snart den foreligger.

Via Fjord Norge har vi også sendt en oppfordring til Visit Norway om at de lager en norgeskampanje (mot nordmenn som ønsker å reise i Norge) som reiselivsnæringen kan henge seg på.

Norgeskampanjen MRR

Gjennom Møre og Romsdal Reiseliv har vi hvert år en relativt omfattende kampanjekjøring mot det norske markedet. Her blir det laget gode «advertorials» artikler, som vi målretter mot aktuelle grupper. Se gjerne her: https://www.visitmr.com/visit-nordvest

Her er noen eksempler på artikler fra 2019:

Norgeskampanjen Advertorials

Norgeskampanjen er finansiert av Møre og Romsdal Reiseliv. Vårt håpe er at vi fremdeles skal kunne disponere disse midlene, eller deler av disse midlene, og ved hjelp av dette plassere oss «top of mind» blant nordmenn som ønsker å feriere i Norge.

På grunn av antatt mindre aktivitet mot bransje (workshops, visningsturer), ser vi også på muligheten for å flytte noe av disse midlene inn i Norgeskampanjen.

Digitale markedstiltak

De digitale markedstiltakene nevnt under, vil ikke oppleve store endringer på grunn av situasjonen vi nå er i. Men, vi ser at trafikken til nettstedene våre er drastisk mye lavere enn ved en normalsituasjon. Dette gjelder både visitnorthwest.no, visitnorway.com og fjordnorway.com

Vår egen nettside www.visitnorthwest.no er en viktig kanal for oss.
Frem til nå har vi vært en del av Visit Norway systemet, gjennom en Premium Partner avtale. På grunn av endringer i måten Visit Norway jobber på vil vi fra slutten av januar «flytte ut» fra Visit Norway universet, og drifte domenet vårt på egen hånd. Vi vil gjøre litt oppdateringer, og gi siden et lite ansikts løft, men sett utenfra vil man ikke merke noe særlig til denne endringen. 

Visit Norway

Visit Norway endrer måten de jobber på, og gjør store endringer på www.visitnorway.com. Vi har inngått en ny synlighetsavtale med dem, og det har nå blitt laget flotte nye presentasjoner av vår destinasjon. Både Visit Nordvest generelt, Molde, Kristiansund og Åndalsnes har fått fine «scrolling essay» presentasjoner, som vil gi området vårt fin synlighet. 

I tillegg vil selvfølgelig alle våre produktpresentasjoner bli listet ut på Visit Norway som før. 

Fjord Norge

www.fjordnorway.com er i tillegg til Visit Norway en viktig kanal for oss ut mot det internasjonal markedet. Vi er som tidligere godt representert her, og alle våre produktpresentasjoner listes ut. 

Andre digitale markedstiltak

  • Trekksoft:
    De siste to årene har vi hatt veldig fin økning i antall bookbare aktiviteter. Siden store deler av salget over våre kanaler skjer fra mai til august, og vi regner derfor med en kraftig nedgang i salg av aktiviteter sammenlignet med 2019. 
  • Sosiale Medier:
    Eline begynner som innholdsprodusent hos oss fra slutten av januar. En av hennes oppgaver blir å ha fokus på å løfte våre egne sosiale media kanaler. Gitt at bemanningssituasjonen i Visit Nordvest tillater det, vil vi fortsette å kommunisere i vår sosiale media kanaler fremover. Vi ser også at våre følgere er aktive og responderer på innholdet vi publiserer. 
    I tillegg vil vi fortsette å levere innhold til større SoMe kanaler som Visit Norway og Fjord Norge
  • Google Maps/Google Steetview
    Fokus på å få tatt 360 bilder fra attraksjoner. Publiseres i Google Steetview. 
    Dette er et arbeid vi har hatt gode erfaringer med, og som vi fortsetter dersom de økonomiske rammene tillater det. 

Trykt materiell og andre markedstiltak

Når det gjelder trykt materiell har vi oppføringer i reiseguiden til FjordNorge (se bilde under) og produktmanualen til FjordNorge. Disse er under produksjon, men trykk og distribusjon vil bli tilpasset nåsituasjonen. 

Våre egne trykksaker som bykart og aktivitetsflyere trykkes opp ved behov.

Fjord Norge Reiseguide

Andre markedstiltak:

  • Profilering på Årø og Kvernberget 

Prosjekter

Vi har to større prosjekter som nå begge er inne i år tre av tre. Øyriket i Romsdal, og Topptur Nordvest. Disse prosjektene vil i utgangspunktet gå som normalt, men visse unntak og tilpasninger. 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: