Visit Nordmøre og Romsdal AS eier prosjekt «Topptur Nordvest» der målet er å styrke arbeidet med å legge til rette for topptur-turisme og sette Nordvest på toppturkartet. Prosjektet går over 3 år (2017-2020) og er støttet av GassROR og Møre og Romsdal Fylkeskommune.
Bakgrunn
Visit Nordmøre & Romsdal AS (VNR) har siden 2015 jobbet med vintermarkedsføring og da spesielt fokus på toppturturisme. I vår region er det spesielt kommunene Rauma, Nesset og Sunndal som har de beste forutsetningene for å kunne bli virkelig gode innen topptur-segmentet. Men også andre kommuner i regionen, som Vestnes, Gjemnes, Eide og Fræna har potensiale som vil kunne utvikle seg i samme retning. Å kunne ta markedsandeler innen vinterturisme er også et stort pluss når det gjelder sesongutvidelse og utnytte ledig kapasitet i regionen hele året. For å kunne jobbe mer målrettet i dette segmentet har vi knyttet til oss Asbjørn Eggebø Næss som prosjektleder.

Asbjørn Eggebø Næss, som er profesjonell skikjører og Norrøna ambassadør, og bor på Hjelset i Molde kommune, har i en årrekke vært med på ulike produksjoner innen både foto og film, der vinter og ski har hatt fokus. Han har et unikt nettverk og en kompetanse innen dette feltet som vi ønsker å dra nytte av. Dette gjelder både det skitekniske, men også nettverket han har i forhold til filmprodusenter, andre skikjørere som kan sette regionen vår på kartet og ikke minst prosjektet «Sunndalsmetoden». De siste årene har han jobbet hardt for å få til «Norges første heisløse skianlegg» på Brandstad, i Sunndal kommune. Den såkalte «Sunndalsmetoden» er en metodikk som flere og flere har knyttet stor interesse til, der det inngås langsiktige avtaler med kommunene, skitraseer blir ryddet, parkeringsplasser opparbeides osv. Infrastruktur som pr i dag ikke er tilstede veldig mange plasser, blir satt i system, og toppturentusiaster vil kunne bruke området på en mye bedre og skånsom måte enn tidligere.
Målsetting med prosjektet
Legge til rette for topptur-turisme og sette Nordvest på toppturkartet ved å fokusere på fire hovedtiltak:
Tiltak 1: Infrastruktur «Sunndalsmetoden». Overføre kompetanse til andre steder.
Tiltak 2: Location-arbeid: Jobbe opp mot fremtidige foto- og filmproduksjoner til regionen.
Tiltak 3: Utvikle toppturkonsept som våre lokale aktører kan kommersialisere
Tiltak 4: Vertskapsfunksjon ved presse- og visningsturer innenfor topptursegmentet, og andre relevante besøk.
Kort om prosjektet år 1 og år 2 (2018-2019) og oppnådde resultat ift. målsetting
Prosjektleder er Asbjørn E. Næss og har via sitt nettverk jobbet opp mot aktuelle vinteraktører, filmprosjekt, vært vertskap, produsert egne filmserier og har også mange planer for kommende vintersesong som skal inngå i dette prosjektet.

Fri Flyt, som er et stort magasin for målgruppen vår; den skiglade og aktivitetsbaserte leseren, har jevnlig leserundersøkelser for å sjekke hva de er interessert i. Det som er svært gledelig å se, er at vår region har hatt en stor økning fra 2016 til 2018 når det gjelder hvilken destinasjon leserne ønsker å reise til for å gå topptur på ski de kommende årene. I 2016 hadde 20% av leserne Romsdalen som et ønske, mens de to neste årene hoppet dette tallet opp til 41%. Dette var samtidig som webserien «Omvegen til Helvetestind» ble lansert, og det er nok sansynlig at det vi har gjort i dette prosjektet har ført til denne økte interessen.
Tiltak 1: Infrastruktur «Sunndalsmetoden»
- Februar 2018: Skimøte. I samarbeid med NCE Tourism ble det planlagt en samling for relevante vinteraktører, kommuner som ønsker å tilrettelegge for vinterturisme m.fl. på Phillipshaugen Lodge 26-27.februar, der «Sunndalsmetoden»/heisløse skianlegg skulle ha hovedfokus. Det ble dessverre for få påmeldte til at denne samlingen ble gjennomført, men vi ønsker å ta opp igjen denne tråden vinteren 2019. Se opprinnelig program her: http://www.ncetourism.com/2150-2/
- Februar 2018: Rauma. Asbjørn informerte om heisløse skianlegg på vintermøte i Rauma, og har høsten 2018 vært med som rådgiver for Romsdal Reiseliv og Handel og lokale aktører i forhold til skogrydding i utvalgte traseer i Rauma. Sammen med Romsdal Lodge har vi begynt å rydde skog i Rauma. Vi bruker erfaringen fra «Sunndalsmetoden» og rydder her i sammenheng med etablerte utferdssteder for å lage trygge nedkjøringer på styggeværsdager. Vi samkjører videre rydding utover høsten 2018. Det er etablert facebookgruppe der mange lokale ildsjeler og tilbydere er med og deltar aktivt.
- Våren 2019 Brandstadprosjektet som er definisjonen på «Sunndalsmetoden» ferdigstilles med parkeringsplass våren 2019. Dette har tatt tid å ferdigstille, men ligger på mangel på kapasitet i Sunndal kommune.
- Høsten 2019: Rauma. Asbjørn har vært i kontakt med lokale aktører og grunneiere, informerte om heisløse skianlegg på vintermøte i Rauma. Dette tiltakspunktet vil ha stort fokus i den siste perioden av prosjektet.
Tiltak 2: Location-arbeid
- Februar 2018:Omveien til Helvetestind – webserie produsert av Fri Flyt i samarbeid med Fjord Norge og Visit Nordvest, resulterte i 5 episoder med prosjektleder Asbjørn som primus motor. Her gikk turen fra Jordalsgrenda til Philipshaugen Lodge, videre til Eresfjord/Kavlimoen Gård, Svartvassbu og ender i Isfjorden. Asbjørn (13K følgere) Nikolai Schirmer (33K), Even Sigstad (8K), Bård Basberg (3,3K) og Kajsa Larson (19K) deltok, samt journalist Simon Schöpf fra Bergwelten i Tyskland. Denne serien ble en av de mest sette noen gang på Fri Flyt sine sider, i tillegg ble serien spredt ut til deltagernes egne følgere sosiale medier, og Fjord Norge (147K følgere Face/46K Insta), 7 Blåner (2,5K), SGN Skis (6,3K), Norrøna (103K), Spy Norway og Sport 1(11K).
Distribusjon:
Norge: Fri Flyt TV http://www.fftv.no/tag/omvegentilhelvetestinden
Tyskland: Bergwelten.com https://www.bergwelten.com/lp/norwegen-skitour-auf-den-hoellenberg?fbclid=IwAR0cPhJJ27YYPUUT3docw01Cc3lF4VEkSA2ybuo5QNEJvAPFv1yiZW2jcP0
Sverige: Freeride.se https://www.freeride.se/omvagen-till-helvetestinden/ - April 2018: Seeking Nirvana – et større Canadisk skifilm-prosjekt; «Strange Adventure», ble lagt
Seeking Nirvana fra Canada til regionen etter aktiv innsats fra prosjektleder, et team på 6 personer var her i 14 dager til sammen, de bodde på Kviltorp Camping og på Phillipshaugen Lodge. Filming av skikjøring i Rauma og Sunndalsfjella, i tillegg til surfing og ski/sail. De hadde take-over på vår instagram-konto. Prosjektet dekte kostnader knyttet til overnatting, leiebil, guide (Trygve Sande Kolderup/VPG) m.m. Blir film på 23 minutt med 3 reklameavbrudd. Samarbeid med Fjord Norge. Lansering av film desember 2018.
Distribusjon:
ABC (American Broadcasting Company), ESPN, EdgeTV, Seeking Nirvana Vimeo, Seeking Nirvana TV
Mountain Life:Nirvana - Vinteren 2018/2019: 222 muligheter – webserie produsert av Fri Flyt i samarbeid med Visit Nordvest, Istad Kraft, Tusten Skiheiser, Norrøna, SGN og G3. Som resulterte i 7 episoder med prosjektleder Asbjørn som primus motor. Navnet på serien 222 refererer til det stolte Moldepanoramaet som fra Tusten Skiheiser teller hele 222 topper.
Episode 1 Romsdalen slik du ikke kjenner den
Episode 2 Trollkirka i havgapet
Episode 3 Isfjorden og vestsiden av Kirketaket
Episode 4 Hoppsession med Sinius Støtskift og Erik Næss
Episode 5 Stortussen, eksponert, bratt og smal
Episode 6 Måndalen, en dal med alle aspekter
Episode 7 Tusten Skiheiser, hoppsession i MoldepanoramaetWebserien fra Fri Flyt; «222 muligheter» lansert vinteren 2018/2019.
- Mars 2019: Moon Valley – et filmprosjekt i regi av Asbjørn Eggebø Næss sammen med Nikolai Schirmer, Mattias Fredriksson og Tim Myers. . I tillegg har Trygg Lindkjølen og Ivar Løvik deltatt. Filmet av Rasmus Bjerkan, Bård Basberg, Terje Aamodt og Anders Eide. Visit Nordvest og Fjord Norge har vært med å finansiert deler av prosjektet. Samarbeid med Norrøna og distribusjon av filmen via en egen filmtur rundt om i Norge; Bergen, Trondheim, Oslo og Tromsø.
Noe midler ble også brukt til å redigere en teaser tilpasset Visitnorway sine guidelines og blir nå brukt som en av hovedfilmene for å promotere skitouring for Norge. Denne versjonen ble brukt på «Mountains on Stage» bl.a. i Lyon og i Oslo.Stillbilder:
Mattias Fredriksson som deltok i denne produksjonen, tok også bilder underveis. Vi har kjøpt ut 30 motiv fra den serien, som skal benyttes for å promotere regionen som vinter- og toppturdestinasjon.
Teaser Moon Valley:
Hele filmen ble lansert januar 2020:
https://youtu.be/tlQnN024MsQ - April 2019: Trusehaugen – prosjektet har støttet
Fra opptakene i Romsdalen – Turtrusene dette webserieprosjektet for å få produsert en av episodene i Romsdalen. Serien ble distribuert på Fri Flyt, infinitummovement.no og www.inspierus.se i tillegg til sine egne kanaler på Instagram og Facebook. Her fikk vi koblet på lokal fjellguide Urpu Hapuoja med i prosjektet også.Link til episoden:
https://www.friflyt.no/tv-serier/trusehaugen/droemmelinjer-i-romsdalen
Bilder fra opptakene: https://www.friflyt.no/topptur/sommerfoere-i-romsdalen
Tiltak 3: Utvikling av toppturkonsept
- Den beste vinteropplevelsen. Vi har en egen pott fra prosjektet på kr 50.000,- for den aktivitetsleverandøren som hadde den beste pakken for vinteropplevelser. I 2018 fikk Contrast Adventure denne, og i 2019 ble Hotel Aak valgt ut som som vinner for sitt konsept «strateSKIsamling». Midlene skal brukes til å invitere aktuelle turoperatører, bedrifter og eventuell presse til å være med på visningstur påfølgende vinter.
I 2018 ble også noe av midlene brukt til å delta på filmfestivalen «Mountains on stage» (Frankrike og UK), – der Contrast Adventure deltok sammen med Romsdal Lodge og Uteguiden. Møteplass for aktuelle turoperatører innenfor topptursegmentet og direkte publikumskontakt.
Her er utlysningsteksten og innlegge om vinnerne:
https://visitnw.wordpress.com/2018/01/26/vi-soker-den-beste-vinteropplevelsen/
Contrast Adventure: https://visitnw.wordpress.com/2018/06/20/vi-har-valgt-den-beste-vinteropplevelsen/
Hotel Aak: https://visitnw.wordpress.com/2019/11/29/vi-har-valgt-ut-den-beste-vinteropplevelsen/ - Tusten skiheiser er med som medlem i Visit Northwest fra 2019. Positivt å ha lokal skiheis med for å bevisstgjøre flere sider av skikjøringen regionen har å by på.
- Booking – i februar 2018 inviterte vi aktuelle aktører til møte med Trekksoft som er leverandør av bookingsystem for aktivitetsbedrifter, til å ha intromøter, i tillegg til å følge opp eksisterende kunder.
- Vinter/topptur-informasjon på nett; visitnorthwest.no
Vi jobber kontinuerlig med å legge ut aktuelle vinterpakker fra våre medlemmer i Visit Nordvest sine tilgjengelige digitale kanaler:- visitnorthwest.no (vintersider: https://www.visitnorway.no/reisemal/vestlandet/nordvest/aktiviteter-og-attraksjoner/vinter/ )
- fjordnorway.no (topptursider: https://no.fjordnorway.com/se-og-gjoere/ski/toppturer-paa-ski )
- visitnorway.no (vintersider: https://www.visitnorway.com/…/fjord-norway/ski-touring/nor…/ )
- Instagram: @skitouringnorway
- Instagram-take-over
Som et ledd i å bevisstgjøre aktører i regionen som jobber med vinterkonsept, så har vi høsten 2018 satt opp liste over alle vinteraktører og gitt de tilbud om å styre visitnorthwest sin Instagramkonto. Her oppfordret vi alle til å komme med sine vintertilbud og/eller vise bilder fra sine vinteraktiviteter.
Tiltak 4: Vertskapsfunksjon presse/visningsturer
- Mars 2018: Greg Strokes, International Sports Marketing Manager i Oakley og Tess Strokes redaktør i Powder Mag var på besøk, bodde på Molde Fjordstuer. Asbjørn tok de med på skitur.
- April 2018: Østerrikske @Berghasen/@Artivicial deltok på pressetur til Phillipshaugen Lodge og Hotel Aak. Vi stilte med guide fra Contrast Adventure. De tok også over vår instagram-konto mens de var på tur og la ut mange flotte bilder. Også i etterkant av turen har de postet bilder fra regionen.
- Mai 2018: Schirmer in the field. Nikolai Schirmer, Loe Slettet (verdensmester i frikjøring), Sverre Hjørnevik og Sweet Protection filmet sesongslutt i Romsdalen/Vengedalen, og hadde Romsdal Lodge som base. Asbjørn var med som vertskap.
http://www.fftv.no/schirmer-in-the-field-ep-16-the-end
En kommentar om “Prosjekt: Topptur Nordvest”