Prosjekt: Øyriket 2017-2020

Visit Nordmøre og Romsdal AS er prosjekteier for det 3-årige prosjektet (2017-2020) i Øyriket; Midsund, Sandøy og Aukra. Målet er å styrke og kommersialisere merkevaren «Øyriket i Romsdal». Det er inngått en avtale med firmaet 2469 Reiselivsutvikling om innleie av Jan Sverre Sivertsen som prosjektleder. Prosjektet støttes av GassROR og RDA-midler fra Aukra.

Bakgrunn
Visit Nordmøre & Romsdal AS (VNR) har siden 2015 jobbet med implementering av felles strategi og kommunikasjonsplattform for hele regionen, og Øyriket i Romsdal har hele tiden vært en viktig del av det totale reiselivsproduktet som tilbys. Vi ser det som svært viktig at aktørene i de tre kommunene i Øyriket, føler eierskap til det videre arbeidet, engasjerer seg i produktutviklingsarbeidet, og ser viktigheten i det arbeidet som må gjøres. Merkevaren Øyriket i Romsdal har tatt en posisjon, mest i det lokale markedet, og vi ser at det har potensiale til å ta markedsandeler nasjonalt og internasjonalt. Men da er det et stort behov for å jobbe videre med produktutviklingen og kommersialiseringen av denne delen av regionen.

Øyriket i Romsdal har siden oppstarten i 2011 jobbet med å gjøre «Øyriket i Romsdal» til et godt etablert merkevarenavn for kommunene Aukra, Sandøy og Midsund. Prosjektet har vært eid av næringsforumene i de tre kommunene, og det har vært finansiert med årlige tilskudd fra kommunene, sponsormidler fra næringsaktører i tillegg til at Aukra kommune har stilt med prosjektlederstillingen mer eller mindre hele perioden frem til avslutning nå i 2016/2017. Prosjektet er over i en ny fase med full fokus på produktutvikling, kommersialisering og markedsføring av Øyriket.  Alle tre kommuner i Øyriket er aksjonærer og medlemmer i Visit Nordmøre & Romsdal AS, som er det regionale destinasjonsselskapet i området.

Prosjektleder Jan Sverre Sivertsen, fra 2469 Reiselivsutvikling.

Visit Nordvest tar over Øyriket-satsingen. Les mer her. 

PROSJEKTRAPPORTER kan leses her:
Produkt markedsvurdering Øyriket 2017
Øyriket – statusrapport pr sept 2018
Øyriket – status pr juni 2019
Øyriket – sluttrapport juli 2020

Mer informasjon?
Er du interessert i prosjektet eller har spørsmål, ta gjerne kontakt på epost sivert@2469reiseliv.no eller telefon 41 45 06 42.

Målsettinger for prosjektet:

Markedskommunikasjon og markedsføring

  • Øyriket i Romsdal er en kjent reiselivsdestinasjon for lokalmarkedet, og i utvalgte markedssegmenter nasjonalt og internasjonalt, og det skal oppnås via felles markedstiltak i Visit Nordvest sine kanaler.
  • De aktuelle reiselivsproduktene fra Øyriket blir presentert med basis i Visit Nordvest sin kommunikasjonsplattform, og har fokus på #friskeopplevelser i Nordvest.

Produktutvikling

  • Reiselivsaktørene i Øyriket tilbyr helhetlige reiselivsprodukt som er synlige og bookbare, og som oppleves attraktive for de utvalgte målgruppene.
  • Samarbeidet mellom aktørene er godt, og er en god base for videre produktutvikling av nåværende produkt og nye produkt.
  • Eksisterende og nye produkt klargjøres for etablerte digitale salgskanaler.

Salg og distribusjon

  • Fokus på digitale kanaler. Synlig og oppdatert informasjon om Øyriket i Romsdal i Visit Nordvest sine kanaler (visitnorthwest.no, www.fjordnorway.com, www.visitnorway.no)
  • Reiselivsaktørene tar i bruk anbefalte online bookingløsninger innen overnatting, transport og aktiviteter.

Kompetanse og nettverk

  • Reiselivsbransjen i Øyriket i Romsdal leverer produkter med god kvalitet i alle ledd, og jobber med markedsdrevet produktutvikling.
  • Næringsaktørene har oppdatert kunnskap til å drive framtidsrettet og strategisk.
  • Øyriket har et nettverk av aktører, som tar eierskap til prosjektet og bidrar i arbeidet med å utvikle eksisterende og nye produkt, og jobber samordnet og helhetlig med hverandre.
  • Næringsaktørene i Øyriket kjenner godt hverandre, og møtes regelmessig i nettverksmøter.
  • Visit Nordvest er navet i prosjektet, og alle reiselivsrelaterte næringsaktører skal knyttes til destinasjonsselskapet og dra nytte av samarbeidet med Fjord Norge og Innovasjon Norge/Visitnorway.
Midsundtrappene opp til Rørsethornet. Foto: Mattias Fredriksson.
torunndyrkorn

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..