Det er hyggelig å registrere at verden er «litt» tilbake til normalen når det gjelder å få utenlandske turoperatører og reisejournalister på besøk til regionen vår igjen. Og i tillegg er det full aktivitet med B2B-salgsarbeidet vårt, der vi deltar på flere ulike workshops og møteplasser utover høsten. Dette strategisk viktige arbeidet er essensielt for å kunne nå målet vårt om mer helårsturisme, der utenlandske gjester skal komme til regionen vår og utvide sesongen på tider av året når nordmenn ikke har ferie. Vi ser også at våre medlemmer nå ønsker å satse mer på dette arbeidet, og at flere engasjerer seg i å komme i kontakt med denne delen av bransjen.
FAMTRIPS
For første gang etter pandemien ble det gjennomført større visningstur (famtrip) for en gruppe med internasjonale turoperatører i august/september. Dette var et resultat av at vi har søkt om å få en slik tur via Innovasjon Norge. Gruppen med opreatører ankom med tog fra Oslo/Raumabanen til Åndalsnes, besøkte Trollstigen, Norsk Tindesenter, Romsdalsgondolen og Eggen Restaurant, videre til Geiranger og Ålesund, Bud/Bryggjen i Bud, Atlanterhavsvegen, Kristiansund, Sundbåten, Smia og Molde med Romsdalsmuseet. Turoperatørene kom fra Norge, Nederland, Tyskland, Frankrike, Italia og Canada og fikk teste både overnattingssteder og aktiviteter som er basert på å reise kollektivt/uten bil gjennom konseptet «Travel like the locals».
Hovedbildet på denne artikkelen er fra Cruise Norway sin visningstur som gikk fra Trondheim via Kristiansund til Molde, Åndalsnes, Geiranger og Ålesund. På bildet ser dere gruppebilde med representantene fra rederiene/agenter på Eldhusøya, Atlanterhavsvegen. Denne turen ble arrangert i samarbeid med havnene i regionen, Kristiansund og Nordmøre Havn og Molde og Romsdal Havn.

B2B-WORKSHOPS
Det har vært, og er fortsatt tett program med workshops der vi har vært representert med vår felles salgssjef B2B Oddhild Breivik. Det er mye som skjer på samme tid, så vi har også vært representert med Helen Sivertstøl, Torunn Dyrkorn eller Tom Skrede. Her er det 1:1-møter med aktuelle turoperatører som lager turer til Norge for individuelle gjester og mindre grupper. I tillegg til de fysiske workshopene, så er det fortsatt også noen digitale arrangementer som vi deltar på. Her er listen over events som vi har deltatt på etter sommeren og skal delta på fremover mot jul. Neste store arrangement blir Norwegian Travel Workshop i Oslo 24-27 april 2023.
Hiking & biking workshop Geilo
Nordic workshop Hamburg
Workshop London
Workshop Barcelona og Madrid
ATWS Lugano (Adventure Travel World Summit)
Gastronaut Stockholm
A taste of Norway/Kvalitetsrejser København
Roadshow USA

PRESSETURER
Det tyske magasinet «Outdoor Magasin» har vært i regionen flere ganger, senest i fjor da de laga en flott reportasje om vandring i Romsdalsfjella. De kom tilbake i september og laga ny reportasje om bl.a. tur fra Todalen til Innerdalen, med Anne Stine Mathisen fra Contrast Adventure som guide. Her ser dere journalisten og fotografen sammen med daglig leder av Todalshytta før de startet på turen over fjellet til Innerdalen. Artikkelen kommer på trykk i neste utgave av magasinet nå i oktober.
Best hotels in Norway
Hyggelig var det også at Sunday Times UK har kåret Norges beste hotell, der både Angvik Gamle Handelssted, Storfjord Hotell, Brosundet Hotell og Juvet er med i det gode selskap. Vi gratulerer! Les saken her.