Som i 2020 skal destinasjonsselskapene i Møre og Romsdal ved hjelp av forsterkede midler til Møre og Romsdal Reiseliv opprettholde høy markedsaktivitet. Restriksjoner relatert til smittevern og stengte grenser har ført til et sterkere fokus på det norske markedet, og mindre aktivitet rettet mot utenlandsmarkeder. Digitale løsninger har erstattet fysiske møteplasser, og slik opprettholder vi kontakt med turoperatører og andre viktige bransjefora. Her kommer en oversikt over våre markedsaktiviteter for 2021.
Innholdsproduksjon og kampanjer
Den viktigste satsning mot det norske markedet er «Norgeskampanjen Møre og Romsdal Reiseliv». Her produseres artikler med ulike vinklinger som publiseres på kampanjenettstedet visitmr.com. Det kjøres omfattende annonsekampanjer digitalt for å drive trafikk inn til disse artiklene.
Her er eksempler på artikler som er en del av kampanjen.
- Norges Råeste på 8 timer
- Barnas Møre
- Kongen av Romsdalen
- Toppturfolkets favoritter
- Norges råeste filmkulisser
Vi har en stor portefølje med artikler, og nye er på vei. Frem mot sommeren produseres det innhold med fokus på bland annet disse temaene:
- Havørn og kajakk på Smøla
- Sommerbyen Molde
- Overnatting for barn- og familie segmentet
- Raumabanen som innfallsport til Møre og Romsdal
- Fiskeværet Grip
- Unik overnatting
- «Workation» i Møre og Romsdal
- Kulturelle opplevelser
Følg gjerne med på visitmr.com.

Markedsmateriell
Kjøp av synlighet i nasjonale og regionale markedskanaler.
Destinasjonsselskapene har synlighetsavtaler med nasjonale og regionale nettsteder. Totalt er det rundt 400 medlemmer, som alle blir presentert med bilder, tekst, film, kartplot, priser og booking lenker. I tillegg synliggjøres alle attraksjoner, aktiviteter, turforslag og naturområder i Møre og Romsdal i disse kanalene.
- Synlighet for destinasjonsselskapenes medlemmer og produkter på visitnorway.com
- Synlighet for destinasjonsselskapenes medlemmer og produkter på fjordnorway.com
Kjøp av oppslag i trykte kataloger, produsert av Fjord Norge.
- Fjord Norge Reiseguide – rettet mot turister (BtoC) – engelsk og tysk
- Fjord Norge Produktmanual – rettet mot turoperatører (BtoB) – engelsk og tysk

Temakampanjer og adventure satsning
I et normalt når deltar destinasjonsselskapene i et bredt spekter av kampanjer i samarbeid med Fjord Norge. Dette dreier seg i hovedsak om internasjonale markedsaktiviteter. Vårt hovedfokus i 2021 vil være det nasjonale markedet, men det er også viktig å opprettholde en viss aktivitet i våre viktigste utenlandsmarkeder. Vi jobber med disse fire konseptene:
- Fjord Secrets
- Go Viking
- Breake from the Greate

Fjord Norge vil også ha noe kampanjeaktivitet mot det norske markedet, for å støtte opp om destinasjonenes satsninger.
- Produksjon og distribusjon av film
- Artikler på fjordnorway.com
- Reiseplanlegger – lansering i juni.
En omfattende vinterkampanje har allerede vært gjennomført. Les om den her.
Bransjetiltak og presse
Digitale løsninger vil i 2021 i all hovedsak erstattet fysiske møteplasser. Som i et normalår møter vi derfor et bredt spekter av turoperatører. Det har også blitt investert i produksjon av materiell tilpassetmbruk i digitale kanaler, noe som vil være nyttig også i tiden fremover.
Vi deltar på følgende bransjeaktiviteter i 2021:
- Ski / Vinter workshop
- Nordic Marketplace
- Norwegian Travel Market
- Workshop vandring
Vi har et tett samarbeid med Destinasjon Ålesund og Sunnmøre (DÅS) i vårt bransjearbeid. På utvalgte arrangementer er både vi og DÅS representert, mens på andre vil vi sende en person som representere begge. Vi utarbeider også nå felles strategi for bransjearbeidet, planer og materiell.
For å opprettholde vår arbeid inn mot pressen, jobber vi med pressemeldinger nasjonalt og internasjonalt. I samarbeid med Fjord Norge og Visit Norway pågår det også bearbeiding av bloggere og andre påvirkere.
I tillegg har vi våre egne ambassadører, som gjør veldig god jobb for oss. Les mer om dem her.
Annen Markedsføring
Ulike markedstiltak, som ikke er inkludert i punktene over:
- Distribusjon av fylkeskart
- Drift av destinasjonene sine nettsteder
- Sosiale Medier
- Synliggjøring av regionen i Google Streetview
- Remarketing kampanje i samarbeid med Visit Norway
- Oppslag i annonsebilag i Dagbladet