B2B – statusrapport høsten 2020

Hvordan jobbes det egentlig nå med å holde våre bransjekontakter og turoperatører oppdatert på vår region, når vi ikke kan invitere dem hit på visningsturer eller møte de rundt om på workshops?


Visit Nordvest og Destinasjon Ålesund & Sunnmøre (DÅS) samarbeider tett i forhold til dette, og Oddhild Brevik i DÅS er vår felles B2B-salgssjef. Hun har denne høsten jobbet tett opp mot utvalgte turoperatører og incomingbyrå, og deltatt på aktuelle digitale møteplasser som er organisert av Innovasjon Norge og Fjord Norge. Som alternativ til presse- og visningsturer har vi også delta på digitale turer der journalister/bloggere deltar. 

Her er en filmsnutt som er laget i forbindelse med en av workshopene med tema «Food, culture and adventure» der det var møter med aktører fra Danmark, Nederland og Belgia:  

 

Her er hovedinntrykkene fra møtene: 

  • Agentene melder om stor interesse for Norge og Skandinavia.
    Screenshot fra den digitale presseturen, der Synnøve Henden presenterte Angvik Gamle Handelssted.
  • Trenger gode filmer og bilder som er selgende, samt oppdateringer på nyheter til de mer etablerte av kjøperne våre.
  • Verden ser på Norge som et av få land som har klart å holde kontroll på pandemien og det oppleves trygt å reise hit.
  • Ikke alle synes at Norges strenge policy rundt Covid-restriksjoner og stengte grenser har vært bra. Svenskene i særlig grad!
  • Behov for stor fleksibilitet i prising og ønsker bruk av incentives i prising som virkemiddel i pris  (bo tre netter betal for to-type prissetting) samt betingelser som tar høyde for endringer i forbindelse med covid.
  • Være tydelige på hjemmesider og i informasjon på hvordan man håndterer smittevern.
  • Stor interesse for base-opphold, altså at gjestene bor et sted og tar utflukter derfra.
  • Gruppereiser forventes å endre karakter til mer familie- og vennegrupper og selvsagt i mindre antall per buss.
  • «Self-drive» og «fly/drive» samt campingbiler forventes det mer av.
  • Får mye spørsmål om hytter og feriehus!
  • Vil gjerne komme nærmere på nordmannen.
  • Nysgjerrige på mat og kultur som gårdsbesøk, «home-stay», lettere naturopplevelser.
  • Hvorfor Norge? Naturlig med god avstand. Viktig å kommunisere dette til kjøperne.

Her er de ulike arenaene som Visit Nordvest og Destinasjon Ålesund & Sunnmøre har vært deltager på nå i høst:

8.-9. desember:
Culture & Food seminar + Adventure Workshop med agenter fra Sverige, Danmark, Nederland og Belgia sammen med Fjord Norge og Innovasjon Norge

18.-19. november: 
Nordic workshop Italy sammen med Innovasjon Norge Italia.

5. november: 
Digital Norwegian Workshop  Spania sammen med Innovasjon Norge Spania

2. november:
Digital pressetur med bloggere fra Tyskland, Frankrike, Spania og Italia. Turen gikk digitalt fra Loen Skylift og Sagastad, Nordfjord, Atlanterhavsparken, Ålesund og vårt innslag var fra Angvik Gamle Handelssted. 

7. oktober:
Fokus på High End segmentet Sverige sammen med Innovasjon Norge Sverige

28. september:
In depth Webinar for Tumlare sammen med Visit Nordfjord

8.-9. september:
Digital Norwegian Travel Workshop

16. juni:
Norway in Depth Seminar USA og Canada. Digital presentasjon av Møre og Romsdal for 170 agenter sammen med Innovasjon Norges USA

18. juni:
Digital Day of Competence Tyskland (DACH)  sammen med Innovasjon Norge

Om du har spørsmål eller ønsker å diskutere rundt B2B-tiltakene våre, så ta gjerne kontakt: Oddhild Breivik, epost oddhild.breivik@visitalesund.com eller tel. 975 47 713. 

torunndyrkorn

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..