Fersk rapport om verdiskaping langs Atlanterhavsvegen

De nasjonale turistvegene Atlanterhavsvegen og Ryfylke har positiv effekt på lokal verdiskaping. Det slår en ny undersøkelse fast etter målinger av næringsøkonomiske effekter langs de to strekningene. Målet med Statens vegvesens turistvegsatsing er å gjøre Norge til et enda mer attraktivt reisemål som bidrag til å styrke næringslivet og bosettingen i distriktene. I perioden 2013-2018 har reiselivsbedriftene langs Nasjonal turistveg Atlanterhavsvegen økt sin verdiskaping med over 50 prosent.

Rapporten
Menon Economics står bak den ferske rapporten «Effektmåling av Nasjonale turistveger – Lokaløkonomiske effekter av de nasjonale turistvegene Atlanterhavsvegen og Ryfylke». Rapporten er gjennomført på oppdrag av Statens vegvesen og bygger på analyserte regnskapstall fra bedrifter langs de to turistvegene. Rapporten dokumenterer at både reiselivsbedrifter og handelsbransjen langs de to turistvegene har hatt en sterkere verdiskapingsvekst enn sammenlignbare referansegrupper. Veksten kommer etter ferdigstillelse av de største og viktigste attraksjonene langs strekningene. Rapporten støtter for øvrig opp under funnene fra Menons tidligere turistvegundersøkelser, da de fant klare positive effekter av turistvegsatsingene i Varanger og Rondane (2017) og på Senja og Gaularfjellet (2019).

©Foto: Roger Ellingsen / Statens vegvesen

Atlanterhavsvegen
I perioden 2013-2018 har reiselivsbedriftene langs Nasjonal turistveg Atlanterhavsvegen økt sin verdiskaping med over 50 prosent. Verdiskapingen i handelsbransjen har også vært betydelig sterkere enn referansegrupper lokalt, regionalt og nasjonalt. Langs Atlanterhavsvegen har veksten hovedsakelig kommet i allerede etablerte bedrifter, men investeringsviljen har tatt seg betydelig opp og mange planer er i ferd med å realiseres. De høye trafikktallene indikerer et betydelig potensial for økt kommersialisering av produkter langs turistvegen.

Intervjuer støtter konklusjonen
Menons kvantitative analyse er supplert med 51 kvalitative intervjuer av aktører langs de to strekningene, gjennomført av Statens vegvesen. Tilbakemeldingene fra intervjuene støtter Menons konklusjon om at de nasjonale turistvegene har hatt en positiv effekt både på reiselivsnæringen og handelsbransjen.

Ønsker du mer informasjon om rapporten, ta gjerne kontakt med:
Trine Kanter Zerwekh – Seniorrådgiver, profilering og reiselivskontakt, Statens vegvesen, Nasjonale turistveger. Tlf: 908 61685, e-post: trine.kanter.zerwekh@vegvesen.no

Link til Menonrapporten: 2020-06-23 Rapport effektmåling av NT Atlanterhavsveien og Ryfylke 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: