Covid-19: samleside for reiselivsnæringen

(Denne siden er oppdatert 8.mai 2020)  Her vil du finne nyttige linker og tips og råd til reiselivsnæringen i vår region. Visit Nordvest jobber for reiselivet i vår region skal komme best mulig ut av denne krisen, vi har ikke svarene på alt du lurer på, men vi prøver å holde oss oppdatert på det som skjer. Vi daterer aktuelle saker slik du kan se hva som er nytt til enhver tid. Tips oss gjerne om informasjon og aktuelle saker, som kan være til nytte for andre i bransjen.
Hilsen oss i Visit Nordvest


Nyheter vedr. kompensasjonsordningen:

Kompensasjonsordningen for næringslivet (20.04.20 kilde: kompensasjonsordningen.no)
Oversikt over relevante tiltak du kan søke nå (15.04.20, kilde: NHO Reiseliv)
Ber om kompensasjonsordning for sesongbedriftene (08.04.20 kilde: NHO Reiseliv)
Liste over tiltak som du kan søke på (07.04.20 kilde: NHO Reiseliv)
Slik kan du dra nytte av kontantordningen (02.04.20, kilde: NHO Reiseliv)
«Vil dekke faste kostnader for å redde arbeidsplasser»  27.03.20 (kilde: regjeringen.no)
Kompensasjonsordning innføres 27.03.20 (kilde: NHO Reiseliv)


For hotell, camping og restaurantbransjen:

Veileder for trygge forretningsmøter og konferanser (07.05.20 kilde: NHO Reiseliv)
Bransjenorm for håndtering av smitteverntiltak ved serveringssteder (30.04.20 kilde: NHO Reiseliv)
Bransjenorm for håndtering av smitteverntiltak på campingplasser (30.04.20 kilde: NHO Reiseliv)
10 ting du kan tenke på når du planlegger for norske gjester i sommer (27.04.20 kilde: Visit Norway Innsikt)
Veileder for smittevern i reiselivet (20.04.20 kilde: NHO Reiseliv)
Plakater og infomateriell som kan printes ut (16.04.20 kilde: Helsedirektoratet)
Råd til bedriftene vedr. permitteringer, karantene, arbeidstid (01.04.20, kilde: NHO Reiseliv)
Juridiske spørsmål knyttet til korona og campingplasser (30.03.20, kilde: NHO Reiseliv)
Vedtatte endringer om permitteringsregler (20.03.20, kilde: NHO Reiseliv)
Råd og tiltak ved tap, erstatning, avbestilling og force majeure (kilde: NHO Reiseliv)
Svar om permittering, karantene m.m. for arbeidsgivere (kilde: NHO Reiseliv)
Tiltak som det er enighet om for bransjen (16.03.20, kilde: NHO Reiseliv)


Ofte stilte spørsmål: 

  • «Vi har mange utenlandske bookinger som ikke er kansellert enda, og vi mottar nå bestillinger fra norske gjester. Hva gjør vi, skal vi overbooke, hva er reglene?»
    Det er lite som tyder på at det blir utenlandsk trafikk i sommer. Så ikke si nei til norske bookinger som kommer fremover. Samtidig må dere gå i dialog med turoperatører eller deres kunder som har allotment eller som har bestilt rom for å forhøre dere om de virkelig skal ha rommene, eller om de frafaller sine kvoter/rom før fristen.
  • «Når kan vi åpne campingplassen vår?»
    Hvis man overholder gjeldende smittevernregler så kan man åpne. Egen veileder for dette er utarbeidet fra NHO Reiseliv, se også informasjon om åpne campingplasser i Norge her. 
  • «Jeg driver enkeltmannsforetak og har ikke bare reiseliv i min omsetning, jeg syns det er vanskelig å dra nytte av kompensasjonsordningen siden jeg ikke kan vise til tapet mitt på det som går på reiselivsdriften min»
    Det beste rådet hittil er å få dokumentert/synliggjøre hvor mye av din omsetning og drift som relaterer seg til reiselivsvirksomheten din og legge dette inn i søknad om støtte. Få dette dokumentert via ditt regnskapsbyrå eller revisor. 
  • «Kan man fryse forsikringer som ikke blir benyttet pga null gjester?»
    Her er noen kommentarer som vi har mottatt fra vårt forsikringskontakt Engdahl Assuranse:
    – Reiseforsikringer og avbestillingsforsikring er aktuelle poliser vs. reiser til utlandet.
    – Avbruddsforsikringer i bedriftsmarkedet inkl. ikke avbrudd/driftsstans som følge av virus: det må normalt være som følge av brann / eksplosjon/ vannskader / innbrudd / naturskader og andre erstatningsmessig skader.
    – Ved permittering av ansatte kan yrkesskade/personalforsikringer tas ned til f.eks. 50% nivå (antall) for perioden det gjelder – husk de ansatte er jo fortsatt ansatt – med mindre man blir sagt opp.
    – Når det gjelder pensjonsordninger, bør den enkelte bedrift ta kontakt med sin pensjonsleverandør.  OBS! Vet det dialog på gang mellom pensjonsleverandører og myndigheter.
    – For forsikringer som er omsetningsrelaterte – som f.eks. Ansvarsforsikringer, avbruddsforsikringer, transportforsikringer, prosjektforsikringer – kan man søke om å få redusert omsetningsgrunnlaget nå for inneværende periode, og allikevel være tilstrekkelig forsikret.
    – I bilforsikring kan man redusere årlig kjørelengde – lavere premie – og passe på å få oppjustert igjen når det blir normal aktivitet.
    – Forsikringer som for en periode blir irrelevante – driftsavbrudd – transport – andre – kan man terminere poliser – men for all del huske å gjenoppta forsikring ved normal situasjon.
  • «Kan mitt aksjeselskap gjennomføre årsmøte/generalforsamling digitalt?»
    Les orientering her. (kilde: Altinn)
  • Link til vår blogg 18.03.20 med tips om hva du kan svare dine gjester som gjelder Covid-19.

Hva gjør vi i Visit Nordvest?

Vi planlegger artikler og kampanjer rettet mot i reise i vårt eget område. Reiselyst til å velge Nordvest! Fokus på det man kan gjøre i sitt nærmiljø, og etterhvert regionale saker som blir aktuelle når vi litt etter litt kommer over i en normalsituasjon igjen. 


Tilbakemeldinger fra turoperatører: (oppdatert 8.april 2020)
Fjord Norge har spurt et utvalg av de viktigste turoperatørene som sender gjester til Norge om hva som er status hos dem. Her er noen punkt fra disse tilbakemeldingene:

1. Krisehåndtering/kansellering:
Første tiden etter 12. mars gikk med til krisehåndtering, få varslet og sendt hjem gjester som var i Norge (også gjester i karantene). Jobbet 24/7 med å sjekke ut betingelser/rettigheter og håndtere kanselleringer fram i tid. Håndtering og bruk av av «Force Majeure» kan synes litt ulik fra land til land.
2. Flytte bestilling:
Turoperatørene / incoming operatørene har jobbet hardt med å oppfordre kunder til å «opprettholde» sin bestilling, ved bare flytte den fram i tid eller motta en form for «tilgodelapp/voucher». Noen kunder har flyttet på en planlagt reise/turproduksjon helt opp mot 12 måneder fram i tid.
3. Kanselleringsfrist
De fleste jobber med 30 dagers kanselleringsfrist, og kan foreløpig håndtere det, men utfordrende når de må permittere ansatte som skal jobbe med kansellering av bestillinger.
4. Varierende fleksibilitet hos leverandører:
Noen leverandører har vist større fleksibilitet enn andre på eksisterende betingelser og avbestillingsregler. Det ser ut til å være en gjensidig forståelse mellom turoperatørene og leverandørene om at situasjonen er vanskelig for begge parter. Valutaomregning har også vært viktig tema for refusjon og flytting av bestillinger fram i tid.
5. Full stans i nye forespørsler / bestillinger!
6. Permitteringer / hjemmekontor / karantene
Overalt er det permitteringer, hjemmekontor og karantene. Frykt for likviditet og overlevelsesevne. De tror det blir et renn av konkurser og at det kommer til å skje store endringer i bransjen etter krisen.
7. Holder kundene varm
Incoming operatører har brukt tid på å snakke med sine turoperatørkunder, for å holde på kundetilfredsheten, vise omsorg og holde de varme på nye konsepter for turproduksjon og bestillinger fram i tid.
8. Samarbeid gjennom krisen
Mange tror det blir avgjørende hvor godt leverandører og turoperatører samarbeidet i krisen, hvorvidt kundene kommer tilbake eller ikke.
9. Noen bevegelser igjen
Flere land/markeder er nå moden for å «drømme» om reiser til Norge igjen, og gjør «forsiktige» reiselystkampanjer #dreamnowvisitlater. Mange jobber med «domestic»-kampanjer og «post Corona»-kampanjer, men er klar på at det blir stor konkurranse. De mener at Norge fremdeles vil stå på listen over land de skal besøke, i alle fall de som hadde Norge på sin reiseplan år.
10. Ønsker B2B-kontakt
Vi har fått positive signaler om at turoperatørene ønsker webinarer, nyhetsbrev og annen relevant kommunikasjon som kan hjelpe de til å selge Norge igjen.


Aktuelle webinar som dere kan delta på:

Visit Nordvest anbefaler at alle bedrifter å forholde seg til de enhver tids gjeldende råd som helsemyndighetene gir. 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: