Markedsføring i coronatider

Vi går nå inn i det som er årets viktigste tid for mange av oss i reiselivet. Og situasjonen i år er helt annerledes enn hva vi forventet når vi startet planleggingen av sommersesongen 2020. Her kommer noen betraktninger rundt hvordan man kan jobbe med markedsføring inn mot denne annerledessesongen.

Hold hjulene i gang

Selv om reiselivet nå har stoppet helt opp en periode, mener vi det er veldig viktig at vi fremdeles jobber med å markedsføre regionen vår. Vi har god tro på at dette kan bli en sesong der mange nordmenn vil reise og oppleve nye deler av vårt langstrakte land, og da ønsker vi å være et naturlig valg for mange.

Våre erfaringer gjennom de siste ukene tilsier at kommunikasjon i sosiale medier nå fungerer bedre enn noen gang, og vi ser også at facebook-annonser gir bedre resultater enn på lenge.  Så ingen grunn til å stoppe helt opp.

Når det er sagt, så må man nå mer enn noen gang ta hensyn til situasjonen rundt oss. Her er noen aspekter å tenke på når man jobber med markedsføring nå:

  • Rydd opp: Nå er det viktig å ha oversikt over hvilke informasjon du har ute i markedet. Både annonser, og informasjon på nettside, på facebook etc. Ting kan veldig fort virke feil og bli oppfattet negativt. Benytt anledningen og ta en ryddeaksjon. Stopp annonser som ikke er aktuelle.
  • Juster Budskapet: Vær ekstra nøye med hva du sier, og ikke minst hvordan du sier det akkurat nå. La være å ha for sterkt salgsfokus. Legg heller vekt på å inspirere til gode opplevelser.
  • Juster kanalvalgene: Tenk gjennom dine valg av kanaler en ekstra gang. Hvis både ressursene du har tilgjengelig og budsjettene knappe, er det viktig å legge innsatsen der hvor man får mest igjen.
  • Tenkt nytt: Kanskje er dette tiden for å la kreativiteten boble? Vi ser flere som har lykkes ved å tenke nytt både i måten de jobber med markedsføring, men også ved å tilby annerledes reiselivsprodukter.

 

Det finnes mange gode tips og råd der ute. Disse punktene er inspirert av en artikkel fra webgruppen. Les gjerne hele artikkelen her.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: