En annerledes påskehilsen

Kjære alle medlemmer, aksjonærer og reiselivspartnere!

Skulle vi skrevet dette innlegget før en normal påske 2020, så hadde vi pøst på med fine påskefine bilder med folk som koser seg i sola, fregner på nesen, knallgule appelsiner, kvikklunsj og hyttekos. Men 2020 blir året med påskehilsen i en litt annen tone. Vi går inn i en påsketid der mange av dere normalt sett hadde tatt imot deres første gjester, campingvogner, bobiler og båter hadde kommet ut i vårsola, og vi i Visit Nordvest hadde hatt et klart markedsbudskap for vår og sommer ute i kampanjer mot både nordmenn og utvalgte utenlandsmarked. 

Nå må vi tenke annerledes, vi må være kreative og finne andre måter å drive aktiviteten vår på, som å levere og selge tjenester digitalt og sende i posten eller levere på døra. Vi registrerer et stort engasjement lokalt for å hjelpe og bidra til lokal handel og støtte lokale gründere, som viser at vi ikke gir oss og at det tross alt er en stor optimisme blant oss. Dette går fint med fysiske varer. Vi har brukt å kjøre kampanjer for å skape reiselyst til  vår fantastiske region med naturen og spennende attraksjoner. Det er litt mer komplisert å sende denne naturen fysisk ut i posten:-) Derfor rigger vi oss nå til en annerledes markeds- og tiltaksplan, der meldingen ut blir å holde gjestene oppdatert på at vi er her, og at vi kommer til å være her når alt dette er over. Naturen vår og attraksjonene våre, kommer til å være her etter alt dette, og så må vi også håpe at de aller fleste av dere reiselivsaktørene også klarer dere over denne kneika og er her dere også. Vi er optimister, selv om vi forstår at dette ikke kommer til å bli enkelt.


I Visit Nordvest har vi nå nedbemannet ned til ca 35%, og det er selvfølgelig ikke noe vi syns er hverken hyggelig eller en ønskelig situasjon. En stor del av våre inntekter kommer fra reiselivnæringen i form av markedsbidrag/medlemskontingent, salgsprovisjoner og annonseinntekter. Når næringen ikke har inntekter, går dette også selvfølgelig ut over oss. Permitteringer betyr at vi ikke får gjort alt vi kunne tenkt oss å gjøre, men vi har valgt å prioritere å jobbe med markedsarbeidet og salgs- og turoperatørbearbeiding. Vi mener markeds- og salgsarbeidet ikke kan legges helt ned, til tross for at næringen har tilnærmet full stopp i sin drift. Vi jobber i tillegg med å påvirke relevante kanaler i forhold til næringens behov for hjelpetiltak, det vil si at vi er tett på det politiske miljøet, NHO Reiseliv og Virke sammen med de andre destinasjonene i Fjord Norge. Vi har i hele denne prosessen jobbet tett med våre kolleger i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre, og deler på arbeidsressursene vi har til rådighet. Vi mener at denne modellen også skal kunne videreføres i en eller annen form når verden kommer tilbake til normalen igjen, og at vi da skal komme styrket ut av dette. I mellomtiden er situasjonen dessverre slik at vi ikke har «alle mann på dekk». Dette beklager vi på det sterkeste, og håper vi så snart situasjonen endres at vi skal være tilbake med fullt mannskap igjen.  

Dette ble som sagt en litt annerledes påskehilsen fra Visit Nordvest, og vi får håpe at vi snart kan være tilbake i den nye hverdagen vår uten Covid-19 som hovedfokus. Ha en så fin påske som dere kan, ta vare på hverandre, og hold avstand. 

 

Vennlig hilsen Torunn Dyrkorn, reiselivssjef Visit Nordvest

 

torunndyrkorn

En kommentar om “En annerledes påskehilsen

Leave a reply to Lars Kroken Avbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..