Covid-19: oppdateringer

Visit Nordvest jobber hele tiden for vår region skal komme best mulig ut av denne krisen, og her på denne siden vil du kunne finne nyttige linker og tips og råd til hvordan du og din bedrift skal kunne være her når verden normaliseres igjen. Vi har ikke svarene på alt du lurer på, men vi prøver hele tiden å holde oss oppdatert på det som skjer. Vi daterer aktuelle saker slik du kan se hva som er nytt til enhver tid. Tips oss gjerne om smarte løsninger som du har funnet, som kan være til nytte for andre i samme situasjon. 
Hilsen oss i Visit Nordvest (Denne siden er oppdatert 27.mars 2020) 


Nyheter vedr. kompensasjonsordningen:


For selvstendig næringsdrivende, aktivitetsleverandører og mindre reiselivsaktører:

  • Hvordan kan jeg søke dagpenger? (kilde: NAV.no)
  • Kan man fryse forsikringer som ikke blir benyttet pga null gjester? Her er noen kommentarer som vi har mottatt fra vårt forsikringskontakt Engdahl Assuranse:
    Reiseforsikringer og avbestillingsforsikring er aktuelle poliser vs. reiser til utlandet.
    Avbruddsforsikringer i bedriftsmarkedet inkl. ikke avbrudd/driftsstans som følge av virus: det må normalt være som følge av brann / eksplosjon/ vannskader / innbrudd / naturskader og andre erstatningsmessig skader.
    – Ved permittering av ansatte kan yrkesskade/personalforsikringer tas ned til f.eks. 50% nivå (antall) for perioden det gjelder – husk de ansatte er jo fortsatt ansatt – med mindre man blir sagt opp.
    – Når det gjelder pensjonsordninger, bør den enkelte bedrift ta kontakt med sin pensjonsleverandør.  OBS! Vet det dialog på gang mellom pensjonsleverandører og myndigheter.
    – For forsikringer som er omsetningsrelaterte – som f.eks. Ansvarsforsikringer, avbruddsforsikringer, transportforsikringer, prosjektforsikringer – kan man søke om å få redusert omsetningsgrunnlaget nå for inneværende periode, og allikevel være tilstrekkelig forsikret.
    – I bilforsikring kan man redusere årlig kjørelengde – lavere premie – og passe på å få oppjustert igjen når det blir normal aktivitet.
    Forsikringer som for en periode blir irrelevante – driftsavbrudd – transport – andre – kan man terminere poliser – men for all del huske å gjenoppta forsikring ved normal situasjon.

For hotell, camping og restaurantbransjen:
«Kan vi holde campingplassen vår åpent?» (25.03.20)

Advokat Elisabeth Kloster, NHO Reiseliv skriver følgende:
Hytteforbudet gjelder fritidseiendom. Du driver næringseiendom. Hyttene dine kan du således leie ut. I går på Dagsrevyen presiserte Høie at campingvogner og bobiler heller ikke var omfattet av forbudet. Ut fra dette kan du således holde åpent i påsken, men du må jo iverksette smitteforebyggende tiltak. Tenker da særlig på sanitæranlegg og andre fellesområder. Når det gjelder gjester som går rett i karantene, er det jo god forretningsskikk av deg å gjøre de oppmerksomme på situasjonen. Så kan dere evt. inngå avtaler om at de legger sitt besøk til tider når ting er normalisert.

Vedtatte endringer om permitteringsregler (20.03.20, kilde: NHO Reiseliv)
Råd og tiltak ved tap, erstatning, avbestilling og force majeure (kilde: NHO Reiseliv)
Svar om permittering, karantene m.m. for arbeidsgivere (kilde: NHO Reiseliv)
Tiltak som det er enighet om for bransjen (16.03.20, kilde: NHO Reiseliv)

Tilbakemeldinger fra turoperatører:
Fjord Norge har spurt et utvalg av de viktigste turoperatørene som sender gjester til Norge om hva som er status hos dem. Her er noen punkt fra disse tilbakemeldingene:

  • Alle hadde gode prognoser for 2020, men kanselleringer strømmer på. Bråstans i nye bookinger. Alle er på «vent». Flere melder om at kanselleringer for juni ikke er kommet enda, men stor sannsynlighet for at det skjer.
  • Svært få leverandører går med på kanselleringer uten gebyr, spesielt i Nord Norge.  Ulike avbestillingsrutiner skaper en del frustrasjon blant turoperatørene. 
  • Nederland, Belgia, Danmark har laget et konsept med «Corona-voucher» som gir gjesten mulighet til å kansellere nå og ha denne voucheren gyldig i 1 år frem i tid. Hvis det er prisdifferanse, dekkes det av gjesten. Link til info i Nederland. 
  • Flere melder om at de flytter kunder over på 2021, ikke senere i 2020. Ikke alle kunder ønsker å booke til et senere tidspunkt. 
  • Noen av markedene var ikke så godt informert om reglene som ble innført i Norge, særlig fordi flere land ligger noen uker bak utviklingen av viruset vi har i Norge.

Aktuelle webinar som dere kan delta på:

Hva gjør vi i Visit Nordvest?

Vi planlegger artikler og kampanjer rettet mot i reise i vårt eget område. Fokus på det man kan gjøre i sitt nærmiljø, og etterhvert regionale saker som blir aktuelle når vi litt etter litt kommer over i en normalsituasjon igjen. 

Visit Nordvest anbefaler at alle bedrifter å forholde seg til de enhver tids gjeldende råd som helsemyndighetene gir. 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: