Covid-19: Oppdatering om tiltak for næringen og hvordan dere kan svare ut deres gjester

Dette er uvirkelige dager, og vi er dypt bekymret for utviklingen for næringen. Flere og flere permitterer og stenger ned virksomhetene sine. Vi er glade for de tiltak som er kommet fra nasjonalt nivå på krisepakker og endringer i regelverk, som gjør at det blir litt enklere å stå i denne situasjonen. Vi som destinasjonsselskap følger situasjonen tett, og prøver å holde oss oppdatert på bransjerelaterte saker, som vi skal videreformidle til dere medlemmer. Vi har jevnlig kontakt med våre kolleger i de andre destinasjonsselskapene og Fjord Norge. Fellesskapet er helt enig i at vi nå må stå sammen om utfordringene, og gjøre alt vi kan for å hjelpe næringen til å overleve denne krisen. NHO Reiseliv og Virke har jobbet for å få flere tiltak satt i verk, og vi er glade for at bl.a. følgende er bestemt:

  • Arbeidsgiveravgiften blir utsatt
  • Mva. for reiseliv og kultur er satt ned fra 12 til 8 prosent fra 1.1.2020.
  • Arbeidsgiverperioden blir redusert fra 15 til 2 dager ved permittering. Staten dekker fra dag 3 til 20.
  • Staten dekker fra dag 3 ved syke- og omsorgspenger.
  • Inntektsgrensen for å ha rett på dagpenger reduseres til 0,75 G.
  • Ordninger for selvstendig næringsdrivende og frilansere: F.eks. kompensasjon der dekningsgraden er ca 80 % av gjennomsnitt av siste tre års inntekt begrenset oppad til 6G.
  • Låne og garantiordninger, der den ene ordningen er særlig rettet mot små og mellomstore bedrifter slik at bedriftene lettere kan skaffe seg nødvendig likviditet.
  • Ordning som sikrer lærlinger som mister lærlingplassen, inntektssikring på nivå med lærlingelønnen.

    Kilder:
    https://www.virke.no/koronaviruset/#sistenytt
    https://www.nhoreiseliv.no/vi-mener/koronavirus/nyhet/2020/gjennomslag-korona-nhor/

Her er noen spørsmål vi har fått som kanskje andre lurer på:

Hva skal vi si til de gjestene som har bookinger litt frem i tid? 
Vi anbefaler at dere sender en epost eller tar kontakt på telefon til dine fremtidige gjester og informerer om situasjonen, og at dere ikke pr dags dato ikke vet hvor lenge denne situasjonen vil vare.  Oppfordre om ikke å avbestille, men å booke om til nytt tidspunkt frem i tid. I tillegg er det fint å informere om at de kan følge med på siden som visitnorway har lagt ut om det å reise til Norge (finnes på flere språk): 
Norsk: https://www.visitnorway.no/planlegg-reisen/informasjon-om-koronaviruset/ 
Engelsk: https://www.visitnorway.com/plan-your-trip/coronavirus-and-travelling-to-norway/
Tysk: https://www.visitnorway.de/reiseplanung/coronavirus-und-reisen-nach-norwegen/ 

Hvilke avbestillingsrutiner bør vi operere med? Full refusjon? 
Dette er et vanskelig spørsmål, som dere selv må vurdere opp i mot deres egne generelle avbestillingsregler. Mange av de som avbestiller, vil få sine reiser refundert av sine forsikringsselskap. Hvis reisen er bestilt via en turoperatør, så vil det være en sak mellom dere og turoperatøren i forhold til hvilke avbestillingsregler dere har blitt enige om i kontrakten. Oppfordre også her til å booke om til ny dato frem i tid, istedet for å avbestille. 

Hva hvis en kunde avbestiller grunnet frykt (for stenging, smitte, karantene etc.)?
Dette er i utgangspunktet ikke en force majeure situasjon og de vanlige avbestillingsregler du har vil gjelde. Det må tas forbehold om at justeringer kanskje må gjøres etter hvert som det kommer avklaringer av alle delene av regelverket om force majeure.

Vi selger våre overnattingstjenester via Booking.com, og nå ber de oss om å betale tilbake overnatting kjøpt som «non-refundable».  Hva bør vi gjøre? 
Advokat i NHO reiseliv oppfordrer bedriftene til å IKKE gjøre dette, men at dere forholder dere til avtalen dere har med Booking.com som ser at «non refundable» ikke skal tilbakebetales. Booking.com prøver nå å endre regelverket, men det kan ikke ha tilbakevirkende kraft for bedriftene. Bakgrunnen for at Booking.com og andre OTA-er prøver å endre reglene nå er at forsikringsselskapene søker regress frå OTA-ane etter at kundene har fått dekt kostnadene via reiseforsikringen sin. Takk til Visit Sognefjord som har sjekket dette og delt med oss andre.


Ta som sagt tidligere gjerne kontakt med oss om dere har spørsmål som dere lurer på.
Vi jobber hjemmefra som så mange andre nå, men er påkoblet telefon og epost som normalt. Vi forsøker å holde mote oppe med å tenke på at hverdagen kommer tilbake. Vi sier som Visit Norway; Dream now- Visit later. Med det håper vi at de som nå har lagt planene om å besøke Nordmøre og Romsdal ikke avbestiller, men utsetter sin reise til det er trygt igjen.

Hilsen oss i Visit Nordvest.

 

 

En kommentar om “Covid-19: Oppdatering om tiltak for næringen og hvordan dere kan svare ut deres gjester

Legg til din

  1. Tilbaketråkk: Covid-19:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: