Markedsaktiviteter 2020

Vi er i gang med planleggingen av våre markedsaktiviteter for 2020. En del av aktivitetene er godt innarbeidet og dere vil kjenne dem igjen fra tidligere år. På andre områder gjør vi endringer for å jobbe mest mulig effektivt, følge markedstrendene, og for å profilere Nordvest på en best mulig måte.

Har du spørsmål eller kommentarer til vårt markedsarbeid, ta gjerne kontakt med markedssjef Marit Krekvik på epost marit@visitnorthwest.no eller telefon 971 40 435.

Bransjearbeid, workshops og presse

Hvert år deltar vi på et utvalg workshops hvor vi knytter kontakter med aktuelle turoperatører. Det kan være turoperatører som allerede har gjester i området vårt, eller operatører som er på utkikk etter nye destinasjoner for sine gjester. Det er også stor variasjon i både størrelse, kundegrupper, grad av spesialisering etc. I tillegg til workshops vil vi også delta på salgs arrangementer, og vi arrangerer visningsturer både for turoperatører og presse.

I 2020 vil vi være representert på følgende workshops

  • Nordisk Workshop Milano og Roma (Italia).
  • Norwegian Travel Workshop Trondheim (Internasjonal)
  • Roadshow USA (USA)
  • Workshop Incoming København (Internasjonal)
  • Workshop Madrid og Barcelona (Spania)

Vi vurderer også følgende workshops, avgjørelse blir tatt basert på utvikling i markedene og påvirkende faktorer som feks brexit i UK:

  • Workshop London (UK)
  • TOP RESA Frankrike (Frankrike)
  • Road Show Sales Bliz (Sverige)
  • World Travel Market London (Internasjonal)
  • Norway Connect Nederland og Belgia (BeNeLux)

I 2020 har vi et tettere samarbeid med Destinasjon Ålesund og Sunnmøre (DÅS) i vårt bransjearbeid enn vi har hatt tidligere. På utvalgte arrangementer er både vi og DÅS representert, mens på andre vil vi sende en person som representere begge. Vi utarbeider også nå felles strategi for bransjearbeidet, planer og materiell.

Vi har også besluttet å ikke delta på Workshop i Kina (eller Asia forøvrig) dette året.

Salgsreise til Tyskland

Tyskland er er viktig marked for oss, og det er naturlig å legge trykk på dette markedet i bransjearbeidet. I 2020 velger vi å ikke delta på workshop her. I stedet vil vi sammen med DÅS og Fjord Norge arrangere en salgsreise, hvor vi møter håndplukkede turoperatører som er viktige for vårt område.

Andre Bransjetiltak

Fjord Norge har i 2020 ambisjoner om å gjennomføre fire ulike bransje arrangementer. Dette er nytt av året, og under utarbeidelse. Basert på konsept som utarbeides tar vi stilling til hvilke av disse vi skal delta på.

  • Frankrike: Tema Go Viking.
  • Storbritannia: Tema Go Viking
  • København, Incoming: Nye steder, nye opplevelser, nye sesonger»
  • Tyskland. Tema under utarbeidelse.

Vi har også ønske om å gjøre målrettede tiltak mot adventure markedet, mot high-end markedet og mot bobilmarkedet.

Visningsturer

Vår og tidlig høst er høysesong for visningsturer, både for presse og turoperatører. Mange flere vil komme til når den tid nærmer seg, men allerede nå har vi følgende visningsturer på blokka:

  • Øyrket i Romdsal. Norsk presse i Øyriket i Romsdal. Mai.
  • Pre/Posttur NTW
  • Visningstur for nyansatte i Fjord Norge

Vi holder dere oppdatert ettersom lista blir lengre.

Internasjonal Markedsføring Fjord Norge

Atlanterhv

Fjord Norge er vår samarbeidspartner på internasjonal markedsføring.
I år er satsingen til Fjord Norge fordelt på fire ulike punkter:

  • Go Viking – new season October – April
  • Sesongutvidelse
  • Sommersesong
  • Adventures in the fjords

Vi jobber nå med å prioritere vår innsats inn i disse fire punktene. Adventure vil alltid være et viktig segment for oss, så det er helt naturlig at dette er sentralt. Videre blir vurderingen hvor mye innsats vi skal legge på sommersesongen, kontra tider på året hvor vi tradisjonelt sett har mindre aktivitet.

Norgeskampanjen MRR

Gjennom Møre og Romsdal Reiseliv har vi en relativt omfattende kampanjekjøring mot det norske markedet. Her blir det laget gode «advertorials» artikler, som vi målretter mot aktuelle grupper. Se gjerne her: https://www.visitmr.com/visit-nordvest

Her er noen eksempler på artikler fra 2019:

Norgeskampanjen Advertorials

Digitale markedstiltak

Vår egen nettside www.visitnorthwest.no er en viktig kanal for oss.
Frem til nå har vi vært en del av Visit Norway systemet, gjennom en Premium Partner avtale. På grunn av endringer i måten Visit Norway jobber på vil vi fra slutten av januar «flytte ut» fra Visit Norway universet, og drifte domenet vårt på egen hånd. Vi vil gjøre litt oppdateringer, og gi siden et lite ansikts løft, men sett utenfra vil man ikke merke noe særlig til denne endringen. 

Visit Norway

Visit Norway endrer måten de jobber på, og gjør store endringer på www.visitnorway.com. Vi kommer til å inngå en ny synlighetsavtale med dem, og det har nå blitt laget flotte nye presentasjoner av vår destinasjon. Både Visit Nordvest generelt, Molde, Kristiansund og Åndalsnes får fine «scrolling essay» presentasjoner, som vil gi området vårt fin synlighet. Disse vil bli publisert om noen uker. 

I tillegg vil selvfølgelig alle våre produktpresentasjoner bli listet ut på Visit Norway som før. 

Fjord Norge

www.fjordnorway.com er i tillegg til Visit Norway en viktig kanal for oss ut mot det internasjonal markedet. Vi er som tidligere godt representert her, og alle våre produktpresentasjoner listes ut. 

Andre digitale markedstiltak

  • Trekksoft:
    De siste to årene har vi hatt veldig fin økning i antall bookbare aktiviteter. Og omsetningen har steget tilsvarende. Vi kommer til å fortsette å ha fokus på dette. 
  • Sosiale Medier:
    Eline begynner som innholdsprodusent hos oss fra slutten av januar. En av hennes oppgaver blir å ha fokus på å løfte våre egne sosiale media kanaler.
    Vi vil også ha betalt kampanjeaktivitet i egen regi i 2020.
    I tillegg vil vi fortsette å levere innhold til større SoMe kanaler som Visit Norway og Fjord Norge
  • Google Maps/Google Steetview
    Fokus på å få tatt 360 bilder fra attraksjoner. Publiseres i Google Steetview. 
    Dette er et arbeid vi har hatt gode erfaringer med, og som vi nå fortsetter.

Trykt materiell og andre markedstiltak

Når det gjelder trykt materiell har vi oppføringer i reiseguiden til FjordNorge (se bilde under) og produktmanualen til FjordNorge. Vi lager også egen flyer for aktivitetsbutikken vår. Vi lager også egne bykart for Molde og Kristiansund. Disse ble trykket opp i stort opplag i 2019. Fjord Norge Reiseguide

 

 

Andre markedstiltak:

  • Profilering på Årø og Kvernberget 

Prosjekter

Vi har to større prosjekter som nå begge er inne i år tre av tre. Øyriket i Romsdal, og Topptur Nordvest. 

Markedsaktiviteter Øyriket i Romsdal:

  • Oversette http://www.oyriket.no til tysk og engelsk
  • Artikkel om øyhopping på sykkel
  • Pressetur 
  • Voice of Norway, nye punkter
  • Film/foto med fokus på Midsund

Markedsaktiviter Topptur Nordvest

  • Moon Valley – publisert januar
  • Film/location arbeid
  • Sunndalsmetoden med skogrydding i Rauma
  • Vertskap
  • Kommersialisering – test av nytt produkt Hotel Aak.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: