Visitnorthwest.no er den offisielle reiseguiden for Nordmøre og Romsdal, og områdets fremste portal for tilreisende. Vi hadde i 2018 i overkant av 1.6 millioner sidevisninger, hvilke er en oppgang på nesten 50% sammenlignet med året før. Her presenterer vi nøkkeltallene fra nettstedet, og noen refleksjoner rundt tallene.
Som medlemmer hos oss har dere alle sammen produktpresentasjoner på http://www.visitnorthwest.no. Dersom dere ønsker tall og analyser relatert til deres produkter, ta kontakt med marit@visitnorthwest.no, så tar vi en gjennomgang.
Nøkkeltall:
Vi har i perioden 1.1.2018 – 31.1.2018 hatt totalt 1.653.131 sidevisninger.
Dette er fordelt på i overkant av 500.000 unike brukere.
Det kan også være greit å notere seg av vi har en lav fluktfrekvens, hvilke er et tegn på at de besøkende på siden finner det de leter etter.
2018 vs. 2017
Her er samme tall, sammenlignet med 2017.
Vi har hatt en fin økning i trafikken på siden. Antall sidevisningen er gått opp med 47%.
Hvor kommer trafikken fra – geografisk:
Vi ser at den største delen av trafikken på nettstedet kommer fra det norske markedet.
Dette tenker vi er naturlig, og i trå med vår strategi som tilsier at det norske markedet skal være en prioritet. Videre ser vi at USA nå har seilet opp på andreplass. Her ser vi en endring fra tidligere år, og vi tar dette som et signal på at interessen for vår region er økende i USA.
Hvor kommer trafikken fra – kanal:
75 % av all trafikken inn til nettsiden vår kommer fra organisk søk. Det vil i all hovedsak si organisk googlesøk. Dette understreker viktigheten av å fokusere på søkemotoroptimalisering og godt innhold som kommer høyt opp i søk.
Topp 10 redaksjonelle sider:
Vi ser at det er innhold knyttet til Trollstigen og Altanterhavsvegen som har mest trafikk. I tillegg ser vi at landingssidene for Åndalsnes og Molde kommer høyt opp.
Topp 10 produktpresentasjoner:
Også her er Atlanterhavsvegen og Trollstigen på topp. I tillegg ser vi at flere av våre vandredestinasjoner er populære, med Romsdalseggen på topp.