Prosjekt: Topptur Nordvest

Visit Nordmøre og Romsdal AS eier prosjekt «Topptur Nordvest» der målet er å styrke arbeidet med å legge til rette for topptur-turisme og sette Nordvest på toppturkartet. Prosjektet går over 3 år (2017-2018) og er støttet av GassROR og Møre og Romsdal Fylkeskommune. 

Bakgrunn
Visit Nordmøre & Romsdal AS (VNR) har siden 2015 jobbet med vintermarkedsføring og da spesielt fokus på toppturturisme. I vår region er det spesielt kommunene Rauma, Nesset og Sunndal som har de beste forutsetningene for å kunne bli virkelig gode innen topptur-segmentet. Men også andre kommuner i regionen, som Vestnes, Gjemnes, Eide og Fræna har potensiale som vil kunne utvikle seg i samme retning. Å kunne ta markedsandeler innen vinterturisme er også et stort pluss når det gjelder sesongutvidelse og utnytte ledig kapasitet i regionen hele året. For å kunne jobbe mer målrettet i dette segmentet har vi knyttet til oss Asbjørn Eggebø Næss som prosjektleder.

DCIM100GOPROGOPR1491.JPG
Asbjørn E. Næss er prosjektleder for Topptur Nordvest.

Asbjørn Eggebø Næss, som er profesjonell skikjører og Norrøna ambassadør, og bor på Hjelset i Molde kommune, har i en årrekke vært med på ulike produksjoner innen både foto og film, der vinter og ski har hatt fokus. Han har et unikt nettverk og en kompetanse innen dette feltet som vi ønsker å dra nytte av. Dette gjelder både det skitekniske, men også nettverket han har i forhold til filmprodusenter, andre skikjørere som kan sette regionen vår på kartet og ikke minst prosjektet «Sunndalsmetoden». De siste årene har han jobbet hardt for å få til «Norges første heisløse skianlegg» på Brandstad, i Sunndal kommune. Den såkalte «Sunndalsmetoden» er en metodikk som flere og flere har knyttet stor interesse til, der det inngås langsiktige avtaler med kommunene, skitraseer blir ryddet, parkeringsplasser opparbeides osv. Infrastruktur som pr i dag ikke er tilstede veldig mange plasser, blir satt i system, og toppturentusiaster vil kunne bruke området på en mye bedre og skånsom måte enn tidligere.


Målsetting med prosjektet
Legge til rette for topptur-turisme og sette Nordvest på toppturkartet ved å fokusere på fire hovedtiltak:
Tiltak 1: Infrastruktur «Sunndalsmetoden». Overføre kompetanse til andre steder.
Tiltak 2: Location-arbeid: Jobbe opp mot fremtidige foto- og filmproduksjoner til regionen.
Tiltak 3: Utvikle toppturkonsept som våre lokale aktører kan kommersialisere
Tiltak 4: Vertskapsfunksjon ved presse- og visningsturer innenfor topptursegmentet, og andre relevante besøk.

Kort om prosjektet år 1 (2018) og oppnådde resultat ift. målsetting
Prosjektleder er Asbjørn E. Næss og har via sitt nettverk jobbet opp mot aktuelle vinteraktører, filmprosjekt, vært vertskap, produsert egne filmserier og har også mange planer for kommende vintersesong som skal inngå i dette prosjektet.

Tiltak 1: Infrastruktur «Sunndalsmetoden»

  • Februar 2018: Skimøte. I samarbeid med NCE Tourism ble det planlagt en samling for relevante vinteraktører, kommuner som ønsker å tilrettelegge for vinterturisme m.fl. på Phillipshaugen Lodge 26-27.februar, der «Sunndalsmetoden»/heisløse skianlegg skulle ha hovedfokus. Det ble dessverre for få påmeldte til at denne samlingen ble gjennomført, men vi ønsker å ta opp igjen denne tråden vinteren 2019. Se opprinnelig program her: http://www.ncetourism.com/2150-2/
  • Februar 2018: Rauma. Asbjørn informerte om heisløse skianlegg på vintermøte i Rauma, og har høsten 2018 vært med som rådgiver for Romsdal Reiseliv og Handel og lokale aktører i forhold til skogrydding i utvalgte traseer i Rauma.
  • Sammen med Romsdal Lodge har vi begynt å rydde skog i Rauma. Vi bruker erfaringen fra «Sunndalsmetoden» og rydder her i sammenheng med etablerte utferdssteder for å lage trygge nedkjøringer på styggeværsdager. Vi samkjører videre rydding utover høsten 2018. Det er etablert facebookgruppe der mange lokale ildsjeler og tilbydere er med og deltar aktivt.
  • Brandstadprosjektet som er definisjonen på «Sunndalsmetoden» ferdigstilles med parkeringsplass våren 2019. Dette har tatt tid å ferdigstille, men ligger på mangel på kapasitet i Sunndal kommune.

 Tiltak 2: Location-arbeid

  • Februar 2018:Omveien til Helvetestind – webserie produsert av Fri Flyt i samarbeid med Fjord Norge og Visit Nordvest, resulterte i 5 episoder med prosjektleder Asbjørn som primus motor. Her gikk turen fra Jordalsgrenda til Philipshaugen Lodge, videre til Eresfjord/Kavlimoen Gård, Svartvassbu og ender i Isfjorden. Asbjørn (13K følgere) Nikolai Schirmer (33K), Even Sigstad (8K), Bård Basberg (3,3K) og Kajsa Larson (19K) deltok, samt journalist Simon Schöpf fra Bergwelten i Tyskland. Denne serien ble en av de mest sette noen gang på Fri Flyt sine sider, i tillegg ble serien spredt ut til deltagernes egne følgere sosiale medier, og Fjord Norge (147K følgere Face/46K Insta), 7 Blåner (2,5K), SGN Skis (6,3K), Norrøna (103K), Spy Norway og Sport 1(11K).
    Distribusjon:
    Norge: Fri Flyt TV http://www.fftv.no/tag/omvegentilhelvetestinden
    Tyskland: Bergwelten.com https://www.bergwelten.com/lp/norwegen-skitour-auf-den-hoellenberg?fbclid=IwAR0cPhJJ27YYPUUT3docw01Cc3lF4VEkSA2ybuo5QNEJvAPFv1yiZW2jcP0
    Sverige: Freeride.se https://www.freeride.se/omvagen-till-helvetestinden/
  • April 2018: Seeking Nirvana – et større Canadisk skifilm-prosjekt; «Strange Adventure», ble lagt
    Seeking Nirvana01
    Seeking Nirvana fra Canada

    til regionen etter aktiv innsats fra prosjektleder, et team på 6 personer var her i 14 dager til sammen, de bodde på Kviltorp Camping og på Phillipshaugen Lodge. Filming av skikjøring i Rauma og Sunndalsfjella, i tillegg til surfing og ski/sail. De hadde take-over på vår instagram-konto. Prosjektet dekte kostnader knyttet til overnatting, leiebil, guide (Trygve Sande Kolderup/VPG) m.m. Blir film på 23 minutt med 3 reklameavbrudd. Samarbeid med Fjord Norge. Lansering av film desember 2018.
    Distribusjon:
    ABC (American Broadcasting Company), ESPN, EdgeTV, Seeking Nirvana Vimeo, Seeking Nirvana TV

Tiltak 3: Utvikling av toppturkonsept

  • Den beste vinteropplevelsen. Vi lanserte en egen pott fra prosjektet på kr 50.000,- for den aktivitetsleverandøren som hadde den beste pakken for vinteropplevelser. Det kom inn flere søknader, og tilslutt var det Contrast Adventure som ble valgt som vinner i denne omgang. Potten skal brukes til å invitere aktuelle utenlandske turoperatører og eventuell presse til å være med på visningstur i mars 2019. En del av potten brukes også til å delta på filmfestivalen «Mountains on stage» (Frankrike og UK), – der Contrast Adventure deltar sammen med Romsdal Lodge og Uteguiden, november 2018. Møteplass for aktuelle turoperatører innenfor topptursegmentet og direkte publikumskontakt.
    Her er utlysningsteksten og innlegget som ble skrevet etter at Contrast Adventure ble valgt.
    https://visitnw.wordpress.com/2018/01/26/vi-soker-den-beste-vinteropplevelsen/
    https://visitnw.wordpress.com/2018/06/20/vi-har-valgt-den-beste-vinteropplevelsen/
  • Tusten skiheiser er med som medlem i Visit Northwest fra 2019. Positivt å ha lokal skiheis med for å bevisstgjøre flere sider av skikjøringen regionen har å by på.
  • Booking – i februar 2018 inviterte vi aktuelle aktører til møte med Trekksoft som er leverandør av bookingsystem for aktivitetsbedrifter, til å ha intromøter, i tillegg til å følge opp eksisterende kunder.
  • Vinter/topptur-informasjon på nett; visitnorthwest.no 
    Vi jobber kontinuerlig med å legge ut aktuelle vinterpakker fra våre medlemmer i Visit Nordvest sine tilgjengelige digitale kanaler:

  • Instagram-take-over
    Som et ledd i å bevisstgjøre aktører i regionen som jobber med vinterkonsept, så har vi høsten 2018 satt opp liste over alle vinteraktører og gitt de tilbud om å styre visitnorthwest sin Instagramkonto. Her oppfordret vi alle til å komme med sine vintertilbud og/eller vise bilder fra sine vinteraktiviteter.

Tiltak 4: Vertskapsfunksjon presse/visningsturer

  • Mars 2018: Greg Strokes, International Sports Marketing Manager i Oakley og Tess Strokes redaktør i Powder Mag var på besøk, bodde på Molde Fjordstuer. Asbjørn tok de med på skitur.
  • April 2018: Østerrikske @Berghasen/@Artivicial deltok på pressetur til Phillipshaugen Lodge og Hotel Aak. Vi stilte med guide fra Contrast Adventure. De tok også over vår instagram-konto mens de var på tur og la ut mange flotte bilder. Også i etterkant av turen har de postet bilder fra regionen.
  • Mai 2018: Schirmer in the field. Nikolai Schirmer, Loe Slettet (verdensmester i frikjøring), Sverre Hjørnevik og Sweet Protection filmet sesongslutt i Romsdalen/Vengedalen, og hadde Romsdal Lodge som base. Asbjørn var med som vertskap.
    http://www.fftv.no/schirmer-in-the-field-ep-16-the-end
Webserien fra Fri Flyt; «222 muligheter» lanseres vinteren 2018/2019 bl.a. i regi av Topptur Nordvest-prosjektet.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: