Visit Nordvest som reiselivsdestinasjon på «det nye kartet»

Høsten 2018 startet vi opp et prosjekt som gjør destinasjoner i Nordvest synlig på en ny måte for potensielle turister over hele verden. Nå begynner vi å se resultater. 

Turistene strømmer jevnt til området vårt, men potensialet er større. Mange av de som kan være aktuelle for å besøke området utforsker destinasjonen på nettet i forkant. Å være synlig her er avgjørende for at vi blir foretrukket som reisemål.

Et av verktøyene som har hatt ekspansiv vekst er Google Maps med sin funksjon Street View – hvor man kan utforske områder i førsteperson-perspektiv, bevege seg rundt og oppleve stedene i 360 grader.

Høsten 2018 gikk vi ut til våre medlemmer med tilbud om å kjøpe en «foto-pakke» som inneholdt stillbilder, 360 bilder og VR scanninger av deres anlegg. I tillegg har vi finansiert tilsvarende pakker for nærliggende attraksjoner. 360 bildene og VR scanningene har vi nå publisert i google maps, hvilket har resultert i at vår region er godt synlig på denne plattformen, men høykvalitetsinnhold.

Til nå har vi lagt til scanninger og 360 bilder for ca 30 ulike punkter. Og flere vil komme til utover sommeren. Siden vi publiserte de første, i slutten av september 2018, har vi hatt ca 600.000 visninger. Et tall som underbygger våre antagelser om at Google Streetview er en plattform det er verdt å fokusere på i markedsarbeidet.

I tillegg til å publiseres dem i Google maps, kan VR scanninger og 360 bilder integreres på nettsider, på lik linje med video og stillbilder, eller de kan deles rett på Facebook. Vi har testet 360 bilder i kampanjesammenheng, og fått veldig bra rekkevidde. Materialet kan også brukes for å gi nye opplevelser i VR (Virtual Reality). I reiselivssammenheng er det for eksempel virkningsfullt å bruke VR briller i messesammenheng.

Her er noen eksmpler på 360 bilder og VR scanninger publisert i Google Streetview: 

Trollveggen Besøksenter
Svevestien på Eldhusøya
Midsundtrappene
Rampestreken
Mardalsfossen
Varden,
Hjertøya
Romsdalsmuseet


Først ute?

Vi håper det har en verdi at vi nå er tidlig ute i Norge med å markere oss på denne måten. Vi ønsker at Nordmøre og Romsdal skal bli en av de første som settes på reiselivskartet i denne sammenheng, bokstavelig talt. Få destinasjoner, om noen, har gjort dette i stor skala til nå.

Partner i prosjektet har vært Tingh Kommunikasjon, som har brukt teknologien med VR-scanning tidligere i forbindelse med forskjellige prosjekter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: