Stemningsrapport fra salgsworkshops

Visit Nordvest har nettopp deltatt på to salgsworkhops i Nederland og Danmark. Her er en liten oppsummering på hvem vi har hatt møter med og hva de etterspør. Dette er årlige workshops som er arrangert av Innovasjon Norges utenlandskontor i de respektive landene. Landets reiselivsbransje/turoperatører blir invitert og norske destinasjoner og reiselivsaktører blir invitert til å delta her. Vi får 10 minutter med hvert firma for å snakke om vår region, så dette er skikkelig speed-dating der praten går livlig hele dagen.

Vi har tidligere skrevet litt om hva som skjer på en workshop, og hvordan dette fungerer rent praktisk. Vil du lese det en gang til; ta en kikk her.

Workshop i Utrecht, Nederland 19. september
Nederland er et av våre største utenlandsmarked, sammen med Tyskland. Markedet omfatter også Belgia. Litt oppdatert statistikk for de som reiser til Norge fra Nederland/Belgia:

  • 2,6 personer i gjennomsnitt som reiser sammen
  • Reisen varer i gjennomsnitt 15,2 dager
  • 55% reiser til Norge for første gang
  • 62% velger rundreiser
  • 49% velger ferdige pakketurer
  • 61% reiser med bil el. bobil
  • 20% reiser med fly, og dette tallet er økende
  • 29% av dem reiser med barn
  • Fjord Norge og Øst-Norge er øverst på reisemål-listen
  • Per ferie bruker 2,6 personer kr 50.280,-, som vil si kr 19.145 pr person, og kr 1.250,- pr person pr dag.

Last ned Innovasjon Norges presentasjon som ble vist i Utrecht her.

Operatører vi hadde møte med i Utrecht:  
Buro Scanbrit: ønsker flere aktører som tilbyr hytter/leiligheter
SNP Natuurreizen: aktive reisende som ønsker turer i fjellet
Kras: rundreiser med kulturopplevelser ønskelig
De Jong Intra Vakanties: ønsker flere avtaler med hotell og mindre anlegg
Oad: mindre grupper, interessert i Atlanterhavsvegen
noSun Gropesreizen: ønsker spesielle overnattingssteder
BBI Travel: ønsker info om nye attraksjoner, opplevelser
Pluss at vi følger opp ScanBritain og TUI Nederland i etterkant, da de måtte kansellere sin deltagelse på selve workshopen.
Last ned markedsmanualen for Nederland her. 

Workshop København, Danmark, 21. september
Danmark er jo ikke vårt mest prioriterte marked direkte, men denne workshopen er viktig fordi på denne arenaen kommer det stort sett kun såkalte incoming-agenter som jobber for store turoperatører i for eks. Kina. Derfor er dette en veldig viktig møteplass for destinasjoner fra Norge som ønsker å komme inn på dette markedet. I november skal Visit Nordvest for første gang delta på 3 workshops i Kina (Shanghai, Guangzhou og Beijing).

Operatører vi hadde møte med i København: 
China Gateway: ønsker info om flere hotell som har kapasitet
Delta of Scandinavia: trenger spisesteder, og high-end hotell.
Borealis Destination Management: info om nye attraksjoner/aktiviteter. 
Albatros Travel: Planlegger rundreiser for 60+, kortere vandreturer
Trand Nordic Tours: Aktive grupper, spisesteder
Nordic Entry: grupper fra Kina og India, ønsker sjåfører til bil som kan kjøre de rundt.
CCMG: konferansegrupper fra Danmark, spesielle overnattingssteder som tilbyr kk-fasiliteter.
Kompas Nordic: ser etter mindre hotell, buss-selskap som kan bistå.
Robinson Scandinavia Copenhagen: aktiviteter, self-drive-alternativer, 
Nordic Tours: aktiviteter, kortere vandreturer, nye overnattingssteder.
VOS: rundturer litt utenfor de store attraksjonene, «hidden gems». 
Nordic Star: High-end-kunder som krever mye. 
Webport Limited/RTS: Stor incoming fra Far-East. Atlanterhavsvegen/Trollstigen.
Last ned markedsmanualen for Danmark her. 

Konklusjonen etter slike typer workshops er at: 
ALLE OPERATØRENE ER VELDIG INTERESSERTE I Å SENDE SINE KUNDER TIL VÅR REGION. Men at det ikke alltid opplever at det er så enkelt å finne overnattingssteder som er villige til å samarbeide med operatører, de søker flere spisesteder, de er interesserte i litt annerledes opplevelser, mer og mer aktivitetsspørsmål. Gjestene ønsker å gjøre, mer en bare å se.

Vi kommer til å ta oppfølging av alle de vi har hatt møter med nå i etterkant, og der det er naturlig vil vi også videresende til dere aktører som er direkte involvert i det de spør etter. De som ønsker å få kontaktinformasjon til de ulike operatørene, kan gjerne ta kontakt med torunn@visitnorthwest.no for mer informasjon. De av dere som har informasjon om nye aktiviteter, produkt, planer for neste år, send de til oss slik at vi får vite om dem, og så kan vi videreformidle til de aktuelle operatørene.

Utfordringer som blir gjentatt fra operatørene:
1. Responstid! Kunder forventer svar, aller helst på dagen. Er det ting som tar lenger tid, så svar i alle fall at forespørsel er mottatt og ca hvor lang tid det vil ta å få svar.
2. Få som pakker gode naturopplevelser for salg i Norge, og enda færre som inkluderer logistikk og transport.
3. Spreke og friluftsvante nordmenn kan lett lage for tøffe turer. Terskelen for hva som oppleves ekstremt er annerledes i veldig mange andre land.
4. Overnatting er en viktig del av opplevelsen og det trengs flere nisjeprodukter fremfor middels overnatting
5. Bagasjetransport er viktig
6. Folk vil til de kjente stedene. Fokuser på disse og bak inn de ukjente stedene i pakken.
7. Større vilje til å dele kaken (og heller bake kaken større) Også operatørene må ha inntjening.
8. Bli flinkere til å selge naturen i og rundt byene også
9. Et produkt må ha forutsigbarhet. Turen/guiding/opplegget må gjennomføres uansett antall deltakere. Det tar tid å bli kjent.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: