Markedstiltak 2017

Forside vervefolderVi er allerede et stykke inn i 2017, og vi er igang med markedstiltakene våre. Vårt hovedfokus er det norske markedet, og så har vi Tyskland, Nederland, Sverige og Danmark som våre faste utenlandsmarked. Nye markedsprioriteringer, blir nå også USA og vi tester ut Asia som nytt marked. Det blir spennende!

Kampanjene mot det utenlandske markedet kjøres via Fjord Norge og Innovasjon Norge, der vi kjøper oss inn i eksisterende pakker, og blir profilert ut i fra hvor mye vi går inn med. Gjennom Møre og Romsdal Reiseliv blir våre midler matchet av Møre og Romsdal Fylke, og dermed blir vår andel inn til Fjord Norge en bra sum, som vi forventer skal gi målbare resultater fremover. I form av både økt antall tilreisende, men også at det skal bli økt omsetning blant våre reiselivsaktører.

Mot det norske markedet, kjører vi kampanje sammen med våre kolleger i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre og Destinasjon Geirangerfjord. Det aller meste av kampanjearbeidet vi gjør går nå digitalt, men fremdeles har vi også noe printmateriell, delvis egen produksjon og som en del av andre sine produksjoner.

vnr
Lokalguidene slik de så ut i 2016.

Markedsmateriell (print)

Den største endringen vi gjør i 2017, er at vårt reisemagasin «Nordvest» ikke kommer til å bli produsert, men at vi nå har fokus på informasjonen som ligger på nett + at vi skal lage lokalguidene fremdeles. Dette er enklere produksjoner med kart på den ene siden, og nyttig informasjon om attraksjoner, overnatting og spisesteder. Malen er; kartutsnitt, 8 utvalgte attraksjoner, overnatting, spisesteder og noen turtips. Vi tar gjerne imot korrigeringer/rettelser på denne hvis dere har sett at noe mangler eller at vi har skrevet feil. Send da en epost til marit@visitnorthwest.no 

Følgende lokalguider blir produsert og distribuert lokalt, mars/april:

fjnFjord Norge Reiseguide – i 2017 blir denne kun produsert på engelsk og tysk, og i et lavere antall. Vi har destinasjonspresentasjon med her. Last ned 2016-versjonen her.
Fjord Norge Produktmanual – ny variant for 2017, med mer spisset informasjon mot turoperatørenes behov. Vi er presentert med destinasjonspresentasjon, og produktoppføringer.
Innovasjon Norge «Norway in your pocket» – vi er presentert med to-siders oppslag.

Digitale kanaler (eksterne)
www.visitnorthwest.no – vår hovedside, norsk, engelsk, tysk
www.fjordnorway.com – alle våre medlemmer blir profilert her + egen destinasjonspresentasjon
www.visitnorway.com – alle våre medlemmer blir profilert her.
www.facebook.com/visitnorthwest.no/
www.instagram.com/visitnorthwestno

Digitale kanaler (for medlemmer/internt)
medlem.visitnorthwest.no/ – medlemsinformasjon, profilmanual m.m.
visitnw.wordpress.com/ – her blogger vi om stort og smått i reiselivsbransjen, litt om oss selv, inviterer til kurs, arrangement m.m.
www.facebook.com/groups/ReiselivNR/  – her deler vi reiselivsnyheter som vi mener er kjekt for bransjen å få med seg. En lukket gruppe, men det er bare å be om å bli medlem der så blir du lagt til.


Temaprosjekt med ulike tiltak i flere land.
Endelige kampanjeplaner har vi ikke fått enda , men vi jobber med dette sammen med Fjord Norge og Innovasjon Norge. Det meste går også digitalt her, men i tillegg noe bransjebearbeidelse med arbeid opp mot turoperatører som er spisset mot de ulike aktivitetene. 

  • Vandring – vi trekker frem Romsdalseggen, Fjordruta og Innerdalen som våre flotteste turer. Det blir studietur for byråansatte i Wikinger Reisen til høsten. Egen kampanjeside på visitnorway der Romsdalseggen har hovedbildet i år: www.visitnorway.com/places-to-go/fjord-norway/hiking Her blir lagt på såkalte «pixler» som blir brukt i retargeting-kampanje.
  • Ski/vinter – topptur og heisløse anlegg er hovedfokus for oss. Pressetur er planlagt i april/mai, pluss en tur med Fri Flyt/Asbjørn Eggebø Næss i april. Kampanje via Fjord Norge kjøres desember ’16-februar ’17 i Sverige, USA og Spania.Da er det film med Killian Jornet som blir brukt som «åte», og de bookbare skiproduktene vi har i vår region med www.fjordnorway.com/things-to-do/skiing/ski-touring
  • Fiske – kampanje med utvalgte fiskeanlegg i regionen, som er spesielt godt tilrettelagt for fiskegjester. Kampanjesider i Tyskland, Nederland, Sverige, Danmark, Russland. Både hovedsesong og lavsesong. Fiskekart til messer. Digitale annonser (google display, facebook) Det planlegges en mulig pressetur med tema havfiske.
  • Sykkel – fokus på stisykling og landeveissykling. Kampanje via google networks, SoMe, banners, nyhetsbrev, presse og offline aktiviteter. Kampanjesider/landingssider på visitnorway.com.  Det jobbes for å få til en pressetur med tema landeveissykling til høsten. Bransjebearbeidelse mot nederlanske og tyske operatører for å få flere til å legge inn sykkelrundturer i vår region.Operatøren H+I har nå lansert turer med MTB i regionen, og vi håper disse vil selge bra. Om de lykkes vil de nok komme med flere pakker hit.

Her er de ulike markedtiltakene fordelt på land:

VisitMR_TIBE_MOLDENorge
Vår «Norgeskampanje» har hovedmålsetning å skape mer reiselyst til Møre og Romsdal. Det er TIBE reklamebyrå som er vår hovedsamarbeidspartner i dette prosjektet. Les mer om kampanjen vi hadde i 2016 her. Detaljene rundt 2017 er ikke helt klarlagt, men det vil i hovedsak bli kjørt på samme mal som i fjor. Dette er et samarbeid mellom oss, Destinasjon Ålesund & Sunnmøre og Destinasjon Geirangerfjord (Møre og Romsdal Reiseliv).

deTyskland
Kampanje:Innovasjon Norge samarbeider med Fjord Norge om kampanjer med Fjord Line, TUI Wolters og Der Tour. Det kjøres DM-kampanjer mot reisebyråansatte med fokus på regionene som er med i kampanjen.

Bransjebearbeidelse: deltagelse på workshop i Hamburg i juni, og planlagt byråbesøk i september/oktober. Planlagt studietur for Wikinger Reisen (Tysklands største vandreoperatør) i september. Mulig studietur for DerTour også, ikke avklart. de4

de02

Nederland

Digital kampanje, med streamads, bannerannonsering og såkalt transformer ads (se skjermdump). I 2016 ble også et nytt format testet gjennom den nederlandske avisen Volkskrant: advertorial.volkskrant.nl/visit-norway/  Dette vil sannsynligvis bli videreført også i 2017.
Brannlsjebearbeidese: deltagelse på worskhop i Den Haag i september. Nederlandske turoperatører er interesserte i aktiv ferie + rundreiser. Byråbesøk er også planlagt til høsten, for å være tettere på utvalgte operatører.

 

Danmark
Deltagelse på workshop i København i september. Her møtes de største incoming-operatørene norske destinasjoner og selgere. Viktig ledd i forhold til for eks. de asiatiske markedene.

Sverige se
Her er vi med på digital annonsekampanje i dektop og mobil med hjelp av programmatisk annonseoptiomering. Facebook-annonseringen i 2016 var bl.a.destinasjonsfilmer, der vi har en om Atlanterhavsvegen og Romsdalseggen. I tillegg egen kampanjeside på http://www.visitnorway.se der våre «storys» var løftet frem.
Google display drev trafikk til Fjord Norges kampanjesider med linker videre til våre sider.

USA (NYTT PRIORITERT MARKED FRA 2017)
Bransjebearbeidelse: planlagt deltagelse på Scandinavian Travel Workshop i oktober.

ASIA (NYTT PRIORITERT MARKED FRA 2017)
Bransjebearbeidelse: planlagt deltagelse på workshopserie i Japan/Korea/Indonesia september. Post tur NTW – april, vår region får en gruppe asiatiske turoperatører på visningstur i etterkant av workshopen i Bergen.

2016-04-19 09.00.43Generell bransjebearbeidelse:
Norwegian Travel Workshop (24-27 april, Bergen) – den viktigste møteplassen mellom norske destinasjoner og utenlandske turoperatører.

 


Andre tiltak:

  • Ankomstprofilering Molde Lufthavn og Kristiansund Lufthavn. Boards bilder og  visitnorthwest.no-logo.
  • Kristiansund & Nordmøre Havn leier 25% av stillingen til Synnøve Henden som markedskoordinator for cruise.
  • Hotellene i Molde samarbeider om felles tiltak for å skaffe flere større arrangement til Molde. VNR koordinerer dette arbeidet. www.konferansepluss.no Se også konferansefilmen som ble laget i 2016.
  • Digital strategi i samarbeid med ITEO – fokus på sosiale medier (Facebook og Instagram).
  • Digital fotobank til bransjebruk, ikke-kommersielle tiltak. Passord for å få lastet ned bilder, ta kontakt med oss hvis du trenger dtrekksoftet (info@visitnorthwest.no).
  • Aktivitetsbooking – vi skal straks implementere Trekksoft på våre sider, som gjør at de som har bookbare aktiviteter blir enda mer synlige i våre kanaler.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: