Hva gjør vi på en workshop?

12977191_10208091711306419_2621497834485630959_oDere har sikkert hørt og sett at vi deltar på ulike «workshops» og at vi sier dette er viktige arrangement. Nå har det vært arrangert en i Adventure workshop i Ålesund og Norwegian Travel Workhop i Bodø, og her kommer et lite sammendrag fra disse to arrangementene.

11-14. april var Torunn i Bodø og deltok på den årlige Norwegian Travel Workshop (NTW), der rundt 300 norske selgere møter 300 kjøpere/turoperatører. I år var 29 nasjoner representert. Opplegget på NTW er slik at man får satt opp en møteplan ut i fra hvem vi ønsker å snakke 2016-04-19 09.00.43med, og hvem operatørene ønsker å snakke med. Møtene varer i 15 minutt, så dette er en skikkelig speed-dating-maraton! Iløpet av to dager, så hadde vi møter med 28 ulike operatører. Av andre lokale aktører fra vår region, så deltok Classic Norway, Norsk Tindesenter og Farout/Phillipshaugen Lodge. I tillegg til våre gode destinasjonsnaboer; Destinasjon Ålesund & Sunnmøre, Stryn & Nordfjord m.fl. Det er også satt av tid til å delta på ulike aktiviteter som vertskapsbyen arrangerer. Neste år blir det NTW i Bergen, 24-27 april 2017. Kanskje blir vi enda flere lokale som deltar der?

Her er presentasjonen som Innovasjon Norge ga oss selgerne før vi startet workshopen. Her er en del nyttige fakta om de ulike markedene og hvilke operatører som man bør vurdere å se på.

 

NCE Tourism arrangerte Adventure workshop i Ålesund 14-15 mars. 19 skandinaviske incoming operatører og 30 aktivitetsbedrifter fra regionen deltok. Torunn og Martha var med fra Visit Nordvest. DID Adventure og Contrast Adventure deltok også. Første dag fikk deltakerne noen smakebiter på aktiviteter rundt Ålesund gjennom padling, byvandring, RIB-tur, helikoptertur og fiske.

Dag 2 hadde webansvarlig i Fjord Norge, Tibor Aleksander Mæhlum, en introduksjon av Trekksoft som er aktivitetsbooking-løsningen som Fjord Norway og Visit Nordvest har valgt. Les mer om Trekksoft her.

Hvitserk’s Trygve Kolderup holdt et engasjerende innlegg om sine erfaringer og satsing. Hvitserk har tradisjonelt vært mest opptatt av å ta nordmenn med ut i verden, men de ser nå et større marked for å arrangere turer og opplevelser i Norge. Ifølge Hvitserk er tid knappere ressurs enn penger for nordmenn og derfor er pakketurer i Norge veldig aktuelt nå. Trygve ser mange muligheter i Norges natur, men han tok også frem de utfordringene de ser.

Mette Helen Østerhus er nytilsatt i Escape Travel som ledd i strategien med økt satsing på turer i Norge. Mette har lang erfaring som guide og turarrangør for å nevne noe. Også Mette pekte på utfordringen med å få til et godt samarbeid om pakking av turer, inkludert transport både av mennesker og bagasje.

I etterkant av workshopene jobber vi med oppfølging, og kontakter operatørene igjen med svar på ting vi har snakket om i møtene. Det varierer hvor mye kontakt vi har med hver enkelt, men vi har nå en strategi at vi skal jobbe mer målrettet mot utvalgte operatører. Dette vil forhåpentligvis gi resultater på sikt.

2016-04-12 12.20.26

Utfordringer som ble gjentatt fra operatørene:
1. Responstid! Kunder forventer svar, aller helst på dagen. Er det ting som tar lenger tid, så svar i alle fall at forespørsel er mottatt og ca hvor lang tid det vil ta å få svar.
2. Få som pakker gode naturopplevelser for salg i Norge, og enda færre som inkluderer logistikk og transport.
3. Spreke og friluftsvante nordmenn kan lett lage for tøffe turer. Terskelen for hva som oppleves ekstremt er annerledes i veldig mange andre land.
4. Overnatting er en viktig del av opplevelsen og det trengs flere nisjeprodukter fremfor middels overnatting
5. Bagasjetransport er viktig
6. Folk vil til de kjente stedene. Fokuser på disse og bak inn de ukjente stedene i pakken.
7. Større vilje til å dele kaken (og heller bake kaken større) Også operatørene må ha inntjening.
8. Bli flinkere til å selge naturen i og rundt byene også
9. Et produkt må ha forutsigbarhet. Turen/guiding/opplegget må gjennomføres uansett antall deltakere. Det tar tid å bli kjent.

Diverse nyttige dokument:
Participants incoming operators (liste over kjøpere)
Produktkatalog- Adventure Workshop pr. 14.3.16 (liste over selgere)
Produktark-MAL -engelsk  NCE Tourism bruker disse i sin database. De bruker de også i kontakt med interesserte operatører. Send oss gjerne produktark fra din bedrift så skal vi videreformidle til NCE Tourism.
Incoming 2015 – Veilederen

2 kommentarer om “Hva gjør vi på en workshop?

Legg til din

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: