Strategi: Friske opplevelser

Kajakk på SmølaHva slags reisemål skal vi være, for hvem? Det er et viktig spørsmål, og første del av svaret ble gitt da reiselivsnæringen i Nordmøre & Romsdal møttes i Angvik, onsdag 6/5. Dette er startskuddet for en samlet og mer målrettet satsning innenfor både markedsarbeid og utviklingsarbeid. Nysgjerrig? Les videre

De som ønsker å laste ned presentasjonene fra Angvik kan gjøre det her:
– Zynk Handout Strategi Angvik
– Roar Handout Strategi Angvik.

Strategilansering Angvik 6/5, med ca. 60 engasjerte deltakere.
Strategilansering Angvik 6/5, med ca. 60 engasjerte deltakere.

Posisjonen, eller hva vi skal være.
Nordmøre & Romsdal, visitnorthwest.no, skal være et reisemål som forbindes med friske opplevelser. Som assosieres med mektig og variert natur innenfor et lite geografisk område, med unike opplevelser som Trollstigen og Atlanterhavsveien, og et stort spenn av både «myke» og «harde» aktiviteter. Alt lett tilgjengelig, og levert av et raust og ekte vertskap. Det er områder som vi har fortrinn på i dag, og som vi skal utvikle for å bli enda bedre og tydeligere på! Friske opplevelser som favner om både mat, kultur, natur og aktivitet.

Lysbilde16Hovedarbeidsområder
Posisjonen skal befestes gjennom prosjekter som gjør at vi blir bedre på å skape friske opplevelser for våre gjester. Friske opplevelser er konseptkjernen, den drivende ideen bak merkevaren, og retningen som vi ønsker å bevege oss i. For å nå målene må både næringen og destinasjonsselskapet bidra aktivt. Her er hovedarbeidsområdene:
1. Økt samarbeid innen næringen
2. Bedre tilrettelegging for de som besøker oss. Forenkling før og under reisen.
3. Bli enda bedre på vertskap
4. Bli dyktigere til å pakke og selge sammensatte produkter
5. Lage markedskommunikasjon som bygger opp under konseptet friske opplevelser   6. Samarbeide tettere og markere oss tydeligere hos Fjord Norge og Visit Norway

Hva kan du som er reiselivsaktør gjøre?
Engasjer deg. Vær nysgjerrig, gi innspill, vær på hugget. Skaff deg kunnskap om hva dette er, hva det kan bety. Vi stiller gjerne opp! Se på hvordan den strategiske retningen kan tas ut i det du skal gjøre. Om det er noe som kan gjøre dine produkter mer attraktive, mer salgbare. Bli bedre kjent med dine kolleger i næringen. Samarbeid når det lønner seg, konkurrer når det er riktig.

Et eksempel; Hva om alle som driver med overnatting kunne tilby sine gjester en opplevelsesmeny med friske opplevelser, som tar i bruk hele regionen? Det vil gi flere fornøyde kunder, mer samarbeid, og bidra til at vi blir et mer attraktivt reisemål.

Lysbilde02Hvorfor gjør vi dette?
Først og fremst for å øke lønnsomheten i næringen, og legge et bedre grunnlag for at vi over tid kan skape et mer attraktivt og tydelig reisemål. Den strategiske posisjonen vil både være grunnmur og verktøykasse for det videre arbeidet med markedskommunikasjon, produktutvikling og reisemålsutvikling. Hvis vi er enige om hvor vi skal, hvordan vi skal komme dit, og alle er villige til å bidra til det, så er sannsynligheten for at vi kommer fram stor. Her har vi en unik mulighet, så bli med på en spennende reise sammen med oss og gode kolleger på Nordmøre og i Romsdal!

Hvordan har vi gått fram?
Næringsrepresentanter fra hele regionen har vært involvert gjennom fire regionale møter. Innovasjon Norge har bistått med kompetanse, markedsdata og ikke minst finansiering. Konsulentselskapet Zynk har vært leid inn som prosessleder. Tempoet og engasjementet har vært høyt, og vi er sikre på at sluttresultatet vil være et verdifullt verktøy for oss alle i årene som kommer.  

Lysbilde13Hva skal til for å lykkes?
For å lykkes med dette, krever det at vi står sammen og tenker langsiktig. Hver og en av oss – destinasjons-selskap, reiselivsbedrifter og de ansatte som møter gjestene. Vi må aktivisere kraften som et slikt fellesskap har, den kompetansen og de ressursene som vi samlet besitter. Jo bedre vi er til å jobbe sammen, jo sterkere blir vi som reisemål. Hvis alle jobber for å øke størrelsen på kaken som skal fordeles, så vil det øke markedets størrelse og bransjens lønnsomhet.

Visit Nordmøre & Romsdal vil være viktige for å koordinere arbeidet og styre retningen. En forutsetning er derfor et kompetent og sterkt destinasjonsselskap, med tilstrekkelig og forutsigbar finansiering til å gi arbeidet den prioriteten det trenger. Da må næringen bidra, inkludert tilgrensende næringer som får økt inntjening når turiststrømmene øker. Det er også en forutsetning at kommunene fortsetter å støtte opp, og ser både nærings- og samfunnsutviklingsperspektivet i dette viktige arbeidet.

Hva er neste steg?
Det neste nå er designprosessen. Det betyr at vi sammen med et kommunikasjonsbyrå skal lage et visuelt uttrykk som støtter opp om strategien og vår identitet, til bruk i markedskommunikasjonen. Logo, skrifttyper, fargepalett, bildeuttrykk mm. skal defineres. Den nye grafiske profilen skal først benyttes på ny nettportal, planlagt ferdig rundt årsskiftet.

Etter det vil ulike utviklingsprosjekter og tiltak fases inn over flere år. Styret og administrasjonen skal iverksette strakstiltak, samtidig som arbeidet med en langsiktig handlingsplan igangsettes. Skal vi nå målene så må vi jobbe sammen, i samme retning. Alene kan vi få til lite, sammen kan vi få til så uendelig mye mer.

Kursen er satt. Vi gleder oss til fortsettelsen!

Lysbilde03

Roar Harsvik

Reiselivsdirektør, Visit Nordmøre & Romsdal AS

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..