Hva gjør et regionalt destinasjonsselskap?

Hiking25_Innerdalen_4455viewHer er noen eksempler på hva som er våre arbeids- og ansvarsområder; ulike former for markedsføring i alle markedskanaler, profileringsarbeid, delta i markedsaktiviteter gjennom våre markedsføringspartnere Innovasjon Norge og Fjord Norge, visningsturer for turoperatører, presseturer, PR-arbeid, bearbeiding av turoperatører, reisemålsutvikling, kompetanseheving for næringen mm.

For ordens skyld, det er ikke et destinasjonsselskaps ansvar å finansiere eller drifte lokale turistinformasjoner. Det er et lokalt ansvar der det er behov for det. Vi jobber imidlertid med å sikre gode og fremtidsrettede digitale løsninger som kan dekke deler av det behovet.

Etableringen av en ny, felles reiselivsportal på Internett er noe av de aller viktigste vi skal jobbe med framover. Visitnorthwest.no skal sørger for felles digital markedsføring med salg av vårt reisemål og våre reiselivsprodukter over hele verden. Dette vil også skje gjennom at løsningen leverer produktinformasjon til de store nasjonale reiselivsportalene visitnorway.com og fjordnorway.com. På den måten når man ut til mange flere enn man klarer alene.

Når man skal rigge et destinasjonsselskap må man særlig se på to ting. For det første, henger regionen som markedsføres gjennom selskapet naturlig sammen som reisemål? Turiststrømmene viser at Nordmøre og Romsdal i aller høyeste grad gjør det. Attraksjonene henger sammen, og forsterker hverandre. De mest tydelige eksemplene er Atlanterhavsveien og Trollstigen. En styrke er også de store kontrastene som regionen byr på, med mektige naturopplevelser fra storhavet til fjordlandskapet og mektige fjell.

For det andre, er det tilstrekkelig midler i spleiselaget til at destinasjonsselskapet kan jobbe effektivt? Bakgrunnen for sammenslåing var blant annet erkjennelsen av at vi var for små hver for oss. Eierne av to gamle selskapene, næringslivet og kommunene, så at Nordmøre og Romsdal ville tjene på en felles reiselivssatsing. Resultatet er Visit Nordmøre & Romsdal AS, et selskap som dekker 19 kommuner. I tillegg til kommunene har vi 200 private bedrifter med oss, som bidrar med midler til drift og markedsaktiviteter. Det er disse bedriftene vi primært markedsfører. De som ikke bidrar markedsføres ikke, men mange har allikevel effekt av arbeidet vårt.

Et destinasjonsselskap er næringen og berørte kommuners spleiselag på en felles markedsavdeling, organisert som et uavhengig aksjeselskap. Produktene som markedsfører er alt som utgjør et reisemål – attraksjoner, aktiviteter, overnatting, mat, kultur, handelstilbud og mye mer.

Jo større dette spleiselaget er, jo bedre blir effekten av arbeidet. Det jobbes nå aktivt med å få enda flere bedrifter til å bidra økonomisk. Effektene er mange, og sees innenfor mange næringer. Tenk på deg selv når du er turist – hvor legger du igjen penger? Vi snakker her om en betydelig import av kjøpekraft. Markedsarbeidet gir også positiv innvirkning på kjennskap, omdømme og attraktivitet, og kan gi effekt på bolyst, rekruttering og tilflytting.

Vårt mål er å øke reiselivsnæringens størrelse og lønnsomhet, og samtidig sikre enda større ringvirkninger for lokalsamfunnene i hele Nordmøre og Romsdal.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: