Er dagens turistinformasjoner i ferd med å gå ut på dato?

UnknownDet korte svaret er nok «Ja». Sakte men sikkert endres adferden til turistene som besøker oss. Behovet for en «gammeldags» turistinformasjonen med hovedfokus på å dele ut brosjyrer og svare på spørsmål svekkes gradvis. Spørsmålet er når man skal tørre å ta spranget inn i framtiden. Vi tror uansett at det er på tide å begynne å diskutere og bli konkrete på hvordan vi tror at morgendagens turister best kan betjenes. 

Hva er mest kostnadseffektivt? Hva gir best resultater? Hvordan får vi et sterkere salgsfokus? Kan de gjøres om til opplevelsesbutikker, og finansieres av salgsprovisjon? I hvor stor grad kan rene informasjonsoppgaver flyttes til selvbetjeningsløsninger? Hva krever det i så fall av løsningene, og av oss? Hva slags rolle bør næringsaktørene selv ha? Kan samdrift med f.eks. et kommunalt servicetorg være en løsning i høysesongen? Mulighetene er mange. Det er også noen utfordringer, særlig i overgangen fra gammelt til nytt. Vi tror at begge deler også må sees i et nasjonalt perspektiv, og vil derfor ta opp dette i relevante forum.

For vår del så blir dette temaet høyaktuelt allerede nå, enten vi vil eller ikke. Turistinformasjonen i Molde, slik den er drevet fram til nå, må avvikles etter årets sommersesong. Bakgrunnen for det er kort og godt manglende finansiering. Premissene er slik; Destinasjonsselskapenes kjerneoppgave er markeds- og utviklingsarbeid. Det understrekes av figuren under, som er sakset fra regjeringens reiselivsstrategi. Bilde1 Ansvaret for vertskap/informasjon plasseres her helt ut til høyre, på det lokale nivået. Det er også slik det har vært. De kommunene som har hatt en turistinformasjonsfunksjon har enten løst det selv, eller betalt destinasjonsselskapet ekstra for å løse det for det. Det er viktig å understreke at denne tilleggsfinansieringen har vært på toppen av det alle kommunene våre bidrar med til markedsarbeidet vårt.

Markedstilskuddet fra kommunene vil være helt avgjørende for destinasjonsselskapen også i fremtiden. Her skal kommune ha mye ros for å ha bidratt til å opprettholde en regional satsning på reiseliv gjennom et spleielag med næringslivet, på tvers av kommunegrenser, og nå på tvers av fogderigrenser.   

Molde kommune finansierte turistinformasjonen i Molde fram til og med 2013. Vi har hatt en god dialog med ledelsen i Molde kommune både før og etter fusjonen. De er tydelige på at de er positive til å bidra med markedstilskudd, men at det ikke er aktuelt å gå tilbake til å tilleggsfinansiere turistinformasjonen. Det må vi respektere, og vi må gjør de nødvendige tilpasningene. Det er vi i ferd med. Faktum er at turistinformasjonen i Molde har vært drevet gratis det siste året, noe som sterkt påvirker regnskapstallene for Destinasjon Molde og Romsdal negativt for 2014. Vårt styre er tydelige på at dette ikke fortsatte – det vil være økonomisk uforsvarlig. Det er også utenfor vårt hovedansvarsfelt.

Det som blir viktig nå er å se etter alternative, mer fremtidsrettede løsninger. For Molde sin del så ligger ansvaret først og fremst hos næringen i Molde og Molde kommune, men vi bidrar gjerne med ideer og innspill, og til å sette dette i et større (nasjonalt) perspektiv. Allerede kommende torsdag er det et møte der dette er tema.

Hva så med de andre turistinformasjonene som vi har driftet med tilleggsfinansiering? Først og fremst, det er ikke behov for helårsåpne turistinformasjoner i vår region, kun sesongåpne. Kristiansund kommune har sagt at de ønsker at vi skal fortsette med helårsåpen turistinformasjon ut året, men at vi skal benytte året til sammen å diskutere nye og mer kostnadseffektive løsninger fra 2016.

I Sunndal og Surnadal har de overtatt ansvaret for turistinformasjonen lokalt, og omprioriterer midler som tidligere var brukt fra turistinformasjon til produktutviklingsarbeid. Rauma kommune har som kjent satt i gang en storstilt satsning på produktutvikling, og har følgelig nedprioritert finansiering av lokal turistinformasjon.

Til slutt, 2015 vil være et omstillingsår der det vil skje mye nytt og spennende i regi av Visit Nordmøre & Romsdal, samtidig som vi skal holde markedstrykket oppe. De to viktigste  omstillingsprosjektene er;

  1. Ny nettportal som er rigget for fremtiden. Fokus er å skape reiselyst, utløser salg, men også dekke en en stor del av informasjonsbehovet, både før og under reisen. Oppstart til høsten, forberedende arbeid starter nå. Vi kommer tilbake med mer informasjon om det prosjektet.
  2. Strategiarbeidet – hva skal vi være, for hvem? Hva slags posisjon skal vi ta som reisemål, hva skal prioriteres opp, og hva skal prioriteres ned i markedsarbeidet? Her er det oppstart straks, og et representativt utvalg av aktører vil bli spurt om å bidra i prosessen. Mer informasjon kommer!

Det er bare noe av det nye som skjer. For mer informasjon, se også tidligere blogginnlegg. Vi gleder oss til fortsettelsen. Og husk, vi hører gjerne fra deg hvis du har spørsmål eller kommentarer. Ta å så fall kontakt med meg på 901 87 751, markedssjef Torunn Dyrkorn på 909 69 773, eller evt. styreleder Oddbjørn Vassli på 901 35 833.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: