Ofte stilte spørsmål.

imagesI arbeidet med sammenslåing er det noen spørsmål som vi møter oftere enn andre hos de som ikke er direkte involvert i prosjektet. Her er noen av de, og svar så langt som vi kan gi det på nåværende tidspunkt.

Hvor mange kontorer blir det? Hva blir hovedkontoret?
Det jobbes for at det skal være kontor i både Molde og Kristiansund, men samtidig så er det fokus på at arbeidssted skal være underordnet i forhold til måten vi skal jobbe på. Det kan også være muligheter for å ha ansatte i prosjekt på andre sentrale steder som indre Romsdal og indre Nordmøre. Teknologisk så har vi rigget selskapet på en måte som gjør at IKT løsningene er tilgjengelig for alle uavhengig av hvor de sitter, gjennom web-baserte løsninger og lagring «i skyen». Vi har også videokonferanseløsninger og felles telefoniløsninger på plass, så i det daglige skal det ha liten praktisk betydning om en kollega sitter på nabokontoret eller på et annet sted. Det blir allikevel en omstilling for å få dette til å fungere godt i praksis, og dette er noe som vi skal jobbe bevisst med framover. Vi skal også jobbe aktivt med å øke kunnskapen om «naboregionen» hos de ansatte, både ved turer, bedriftsbesøk og deling av kunnskap.

Når det gjelder spørsmålet om hovedkontor så mener vi at det vil være lite viktig og av liten praktisk betydning. Hvilken kontoradresse som registreres i Brønnøysundregistrene er ikke bestemt. Igjen, dette skal være en organisasjon som jobber for hele regionen, og som kan gjøre det like godt fra ulike geografiske steder.

Hvem blir daglig leder?
Det er ikke formelt avklart ennå. Vi tar sikte på å ha dette klart til ekstraordinær generalforsamling den 23/9.

Hvor mange ansatte får det nye selskapet?
Det er finansieringen, kompetansebehov og arbeidsoppgaver som avgjør organiseringen av det nye selskapet. Foreløpig kan vi si så mye at der det ikke er overtallighet (to ansatte med samme funksjon) så er planen å beholde de ansatte vi har i dag i de to selskapene.

Blir eierskapet mitt (i DMR/DKN) overført til det fusjonerte selskapet?
Ja, eierne i de to selskapene blir eiere i det nye selskapet. Aksjer bli tildelt iht. bytteforholdet som våre revisorer anbefaler, og vedtas som en del av fusjonsplanen på ekstraordinær generalforsamling den 23/9. Vi ønsker også å invitere inn nye eiere i det nye selskapet. Det vil jobbes aktivt med dette både før og etter fusjon, for å sikre et bredt eierskap og så god finansiering som mulig av det videre arbeidet med å markedsføre og utvikle nordfylket som reisemål.

Blir Rauma en del av det nye selskapet?
Vi har hele tiden gitt tydelige signaler til kommunen og reiselivslaget i Rauma om at vi ønsker de hjertelig velkommen til å bli en del av det nye selskapet. Vi er overbevist at det vil skape en vinn-vinn situasjon for alle parter. Rauma har også blitt involvert i sammenslåingsprosjektet, og er fortsatt det. Det gjennomføres nå en prosess i Rauma, der de ser på hvordan de skal organisere og samkjøre det lokale utviklingsarbeidet i Rauma, inkludert reiseliv, gjennom Nordveggen AS. En avklaring her er etter hva vi forstår nært forestående, og vil også bidra til en endelig avklaring på tilknytning til et regionalt destinasjonsselskap.

cropped-photo-c3b8ystein-tveiten_romsdalseggen01.jpgHva skal selskapet hete?
Det har vært jobbet med ulike forslag både i styringsgruppen og i samarbeidsgruppen (representanter fra næringen). Et forslag vil behandles på styremøtene den 4/9, og så legges fram for vedtak på ekstraordinær generalforsamling den 23/9. Så langt er følgende forslag de som har vært mest aktuelle:

  • Visit Nordvest (visitnordvest.no / visitnorthwest.no)
  • Visit Top of the Fjords AS (visittopofthefjords.no)

Her er noen av momentene som har vært nevnt som fordeler/ulemper med de to;

  • Nordvest (Nordvestlandet) / Northwest. Angir hvor regionen er geografisk i Norge. Fungerer på andre språk, i motsetning til Nordmøre og Romsdal.
  • Nordvest er for en del nordmenn assosiert med et større område enn Nordmøre og Romsdal. Misvisende? Eller positivt, offensivt, tar eierskap til et innarbeidet begrep (i Norge, nordvestlandet) før andre gjør det? Positivt at man assosierer til et større område geografisk.
  • Nordvest/Nordvestlandet, litt traust? Finnes mange lignende begrep der «Nordvest» brukes. Men samtidig, ikke brukt ifm turisme. Og at andre bruker begrepet gjør det bare mer kjent.
  • Top of the Fjords . The Fjords er allerede godt kjent og noe man kan hekte seg på – særlig internasjonalt. «Top of» kan bety både geografisk beliggenhet og de beste opplevelsene.
  • Konkurrerende fjorder mer kjent og mer attraktive enn Nordvestlandets fjorder, så det kan være at Fjord-begrepet ikke er lurt å bruke dersom en ønsker å skille seg ut?
  • Markedsføringsnavnet må trigge reiselyst og skille seg ut fra alle andre «Visit eller Destinasjon-navn». Det bør være litt «schwung» over navnet.
  • Viktig å ha med seg at navnet ikke vil stå alene i markedsføringen av regionen. Bilde og tekst er kanskje de aller viktigste virkemidlene for å bygge innholdet i navnet/assosiasjoner til navnet. Det er innholdet i reisemål – hva man bygger opp identiteten rundt – som er viktigst.

Kom gjerne med innspill og synspunkter. Er det flere gode forslag til navn så er det bare å ta kontakt. Det må også nevnes at arbeidet med å finne navn også henger sammen med en fremtidig posisjonerings- og merkevareprosess.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere like this: